workspace8_high_res

Zasady oceniania język polski szkoła podstawowa PSO

 

Zasady - Kahoot

 

Jak będą oceniane nasze prace pisemne?

Treść – 3

Spójność- 1

Bogactwo językowe – 2 (w tym 1 za brak powtórzeń)

Poprawność językowa (2 błędy na stronę) – 1

Poprawność ortograficzna (1 błąd w całym tekście) – 1

Poprawność interpunkcyjna (2 błędy w całym tekście) – ,1

Akapity i organizacja tekstu – 1

10 = cel

8, 9 = bdb

6, 7 = db

4, 5 = dst

3 = dop

0, 1, 2 = ndst

 

Lista lektur na rok szkolny 2017/2018

 

  1. Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII, VIII -wrzesień i październik na lekcjach
  2. Agatha Christie, I nie było już nikogo (Dziesięciu małych Murzynków) – 9 października
  3. Henryk Sienkiewicz, Quo vadis – 6 listopada
  4. Charles Dickens, Opowieść wigilijna4 grudnia
  5. Ignacy Krasicki, Żona modna
  6. Adam Mickiewicz, Reduta OrdonaŚmierć PułkownikaŚwitezianka, II część DziadówPan Tadeusz (historia Polski)
  7. Aleksander Fredro, Zemsta – 8 stycznia
  8. Henryk Sienkiewicz, Latarnik – 5 marca
  9. Stefan Żeromski, Siłaczka – 12 marca
  10. Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze – 9 kwietnia
  11. Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów  14 maja
  12. Douglas Adams, Autostopem przez Galaktykę  – 4 czerwcaWybrane wiersze Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta.

 

Dołącz do klasy na portalu LearningApps!

 

Jak napisać rozprawkę? Wprowadzenie

  Rozprawka to tekst argumentacyjny. Rozprawkę typu I („prokuratorska”) piszemy według schematu kompozycyjnego: teza argumenty rozbudowane przy pomocy przykładów wniosek Rozprawkę typu II („sędziowska”) piszemy według schematu kompozycyjnego: hipoteza argumenty rozbudowane przy pomocy przykładów kontrargumenty rozbudowane przy pomocy przykładów wniosek Pamiętaj, … Continued

Posted in 7a j. polski | Możliwość komentowania Jak napisać rozprawkę? Wprowadzenie została wyłączona

„Zemsta” Aleksandra Fredry

Aleksander Fredro – biografia twórcy i geneza jego najsłynniejszego utworu.       Test na podsumowanie Tekst Film Andrzeja Wajdy Opracowanie         Kto, na kim, za co i jak mści się w „Zemście”, czyli konstrukcja akcji utworu. … Continued

Posted in 7a j. polski | Możliwość komentowania „Zemsta” Aleksandra Fredry została wyłączona

Słowotwórstwo

2 stycznia Jak powstają wyrazy, czyli wprowadzenie do słowotwórstwa. Wyraz podstawowy – ten, od którego tworzymy wyraz pochodny ( dom >> domek). Wyraz pochodny – ten, który tworzymy od wyrazu podstawowego (dom >> domek). Formant – cząstka, którą dodajemy do … Continued

Posted in 7a j. polski | Możliwość komentowania Słowotwórstwo została wyłączona

Opowieść wigilijna

Porozmawiaj z głównym bohaterem i przedstaw tę rozmowę w klasie: Co było dla ciebie najważniejsze w życiu przed spotkaniem ducha Marleya? Dlaczego nie lubiłeś świąt? Dlaczego nie ofiarowałeś nic dla biedaków? Co poczułeś, gdy po powrocie do domu usłyszałeś dziwne … Continued

Posted in 7a j. polski | Możliwość komentowania Opowieść wigilijna została wyłączona

Fascynujący starożytny Rzym w powieści Henryka Sienkiewicza „Quo vadis”

Dokąd zmierzam? Poznam cechy powieści historycznej. Wskażę je na przykładzie powieści Henryka Sienkiewicza. Zapoznam się z podziałem na lirykę, epikę i dramat. Zrekonstruuję świat przedstawiony. Poznam cechy pism użytkowych: cv, listu motywacyjnego, podania. Jak tam dojdę? Przeanalizuję elementy świata przedstawionego … Continued

Posted in 7a j. polski | Możliwość komentowania Fascynujący starożytny Rzym w powieści Henryka Sienkiewicza „Quo vadis” została wyłączona

„Żona modna” Ignacego Krasickiego

Rozterki młodego małżonka Opisz sytuację życiową pana Piotra. Wskaż wymienione przez niego zalety żony. Pod jakimi względami małżonkowie się różnią? Co sprawia, że pan Piotr stara się jednak porozumieć ze swoją żoną? Spisz punkty intercyzy i wyjaśnij to pojęcie. Jakie … Continued

Posted in 7a j. polski | Możliwość komentowania „Żona modna” Ignacego Krasickiego została wyłączona

I nie było już nikogo…

Powieść Film Dokąd zmierzam? Poznam cechy powieści detektywistycznej. Wskażę je na przykładzie powieści Agaty Christie. Zrekonstruuję świat przedstawiony. Jak tam dojdę? Opracuję lapbooka dotyczącego świata przedstawionego utworu. Zamieszczę w nim streszczenie losów poszczególnych bohaterów i ich charakterystykę. Skąd będę wiedzieć, … Continued

Posted in 7a j. polski | Możliwość komentowania I nie było już nikogo… została wyłączona

Filozofia życiowa ukryta w twórczości Jana Kochanowskiego

Dokąd zmierzam? Poznam biografię Jana Kochanowskiego i podstawowe wiadomości na temat epoki,w której tworzył. Zapoznam sie z najważniejszymi fraszkami.Poznam ich specyfikę i wyjaśnię znaczenie.   Jak tam dotrę?   Skąd będę wiedzieć, ze jestem u celu?     Przygotuj się … Continued

Posted in 7a j. polski | Możliwość komentowania Filozofia życiowa ukryta w twórczości Jana Kochanowskiego została wyłączona

„Ziemia to ziarnko…” czyli interpretujemy „Przypowieść o maku” Czesława Miłosza

Czesław Miłosz Przypowieść o maku Na ziarnku maku stoi mały dom, Psy szczekają na księżyc makowy I nigdy jeszcze tym makowym psom, Że jest świat większy-nie przyszło do głowy.   Ziemia to ziarnko, naprawdę nie więcej, a inne ziarnka – … Continued

Posted in 7a j. polski | Możliwość komentowania „Ziemia to ziarnko…” czyli interpretujemy „Przypowieść o maku” Czesława Miłosza została wyłączona

Poezja ma swój własny język, czyli o środkach poetyckich.

Dokąd zmierzam? Nauczę się rozpoznawać poszczególne środki poetyckie. Odnajdę je w tekście „Mazurka Dąbrowskiego”. Nauczę się dostrzegać odmienność języka poezji. Jak tam dojdę? Zapoznam sie z prezentacjami, zagram w gry, wymyślę przykłady poszczególnych środków poetyckich. Jeśli będę mieć czas i … Continued

Posted in 7a j. polski | Możliwość komentowania Poezja ma swój własny język, czyli o środkach poetyckich. została wyłączona