Lektura w teczce, pudełku albo na wieszaku, czyli świat przedstawiony w dramacie „Balladyna” Juliusza Słowackiego
Przygotuj wybraną formę opracowania treści lektury. Na Twoim wieszaku, w pudełku lub lapbooku muszą się znaleźć następujące elementy:
- Ważne symbole.
- Elementy świata przedstawionego z wyraźnym podziałem na świat fantastyczny i realistyczny.
- Zaskakujący element w rodzaju gry, quizu, pasującego do koncepcji tekstu…
Wyjaśniamy tytuł dramatu Juliusza Słowackiego
„Balladyna” nawiązuje do…
Tytuły znanych mi utworów tego gatunku to …, … i ….
Rozgrywa się w tym samym, ….. świecie.
Jej bohaterowie poddani są moralnym prawom ……, co oznacza, że ich złe czyny muszą zostać ukarane. To wyjaśnia, dlaczego Balladyna zginęła…
W „Balladynie” pojawiają się motywy wędrowne znane z ballad Adama Mickiewicza (…., …., …)
Moim zdaniem „Balladyna” mogłaby nosić także tytuł…, ponieważ…
Problematyka etyczna „Balladyny”
- Wypisz wszystkie ofiary Balladyny i opisz związane z nimi wydarzenia.
- Z perspektywy morderczyni: kartka z pamiętnika Balladyny.
- Napisz mowę oskarżycielską lub obrończą, wykorzystując:
- apostrofę,
- pytanie retoryczne,
- odwołanie się do uczuć słuchaczy,
- porównanie,
- epitet,
- przenośnię.
Podkreśl i nazwij te środki retoryczne.
Zbrodnia i kara

Zbrodnia i kara
1. Wymyśl historię, w której zachowasz kluczowe elementy konstrukcji akcji „Balladyny”: łańcuch zbrodni, przeciętnego głównego bohatera, karę. W ramach aluzji literackiej imię głownego bohatera zaczyna się na literę B, a imię pierwszej ofiary na literę A.
2. Dowolna forma literacka: scenki, opowiadanie, listy, cykl artykułów prasowych.
3. Na początku wymyśl i zapisz w zeszycie plan wydarzeń (równoważniki zdań).

