8 września
Jak osiągnąć szczęście?
Napisz przepis, używając przenośni i trybu rozkazującego. Zrekonstruuj wiersz według wskazówek strony 20.
Porównaj z oryginałem:
Tadeusz Śliwiak
Budowanie domu
Z naszych dłoni otwartych
postawimy dom
w tych czterech ścianach
zamieszkamy razem
w nim wszystkie sprzęty
postawimy na swoim
od słowa do słowa
od deski do deski
z naszych dłoni otwartych
postawimy dom
zamknięty na dwa zamki
dwóch złotych obrączek
- Jak podmiot liryczny tego wiersza rozumie szczęście?
- Wyszukaj w wierszu tyle przykładów środków poetyckich, ile potrafisz.
9 września
Szczęście to zwykła, codzienna sprawa. Wiersz Czesława Miłosza „Dar”.
Zadania ze strony 21.
Dar
Dzień taki szczęśliwy.
Mgła opadła wcześnie, pracowałem w ogrodzie.
Kolibry przystawały nad kwiatem kaprifolium.
Nie było na ziemi rzeczy, którą chciałbym mieć.
Nie znałem nikogo, komu warto byłoby zazdrościć.
Co przydarzyło się złego, zapomniałem.
Nie wstydziłem się myśleć, że byłem kim jestem.
Nie czułem w ciele żadnego bólu.
Prostując się, widziałem niebieskie morze i żagle.
Berkeley, 1971
Film o Berkeley
12 września
Baśń o poszukiwaniu szczęścia.
- Przeczytajcie opowieść o najszczęśliwszym dniu wakacji.
- „Talizman” W. Kopalińskiego – porozmawiajmy (zadania 2-5 / s. 23)
- Napiszmy: zad. 1, „Myślę, że…”, „Mówię i piszę poprawnie”/s.23. (związki frazeologiczne do wykorzystania: zezowate szczęście, szczęście się do niego uśmiechnęło, szczęście w nieszczęściu, śmiałym szczęście sprzyja)
- Stwórzmy baśń o szczęściu: Storybird (nowe osoby proszone są o dołączenie do klasy i skorzystanie z kodu VHQ3S)
13 września
Szczęście znalezione w czterech ścianach własnego domu.
Jan Kochanowski „Na dom w Czarnolesie”. Tekst i zadania ze str. 24-25
Zadanie domowe: Z czym wiąże się szczęście? Utwórz własna chmurkę tagów (ręcznie lub za pomoca programu http://www.tagxedo.com/app.html)
13 września
Poznajcie Jana Kochanowskiego.
Prezentacja Dawida.
Napisz notatkę zawierającą odpowiedzi na następujące pytania:
1. Gdzie i kiedy urodził się Jan Kochanowski? Jak długo żył? Jak się nazywa epoka, w której żył i tworzył?
2. Jak miały na imię jego żona i zmarła córka?
3. Jakie kraje odwiedził?
4. Gdzie studiował?
5. Na jakie etapy można podzielić jego życie?
6. Czym się zajmował? W jakich dziedzinach chciał zrobić karierę?
7. Co napisał? Co uważał za swoje największe literackie osiągnięcie?
15 września
Szczęście mimo wszystko.
Wywiad i zadania ze str. 26-27 (zapisz odpowiedź na zadania 3, 5 i 7)
Napisz scenariusz reklamy radiowej zachęcającej do wsparcia Fundacji Mam Marzenie i nagraj ją wspólnie z kolegą/koleżanką.
23 września
Nasze baśnie o szczęściu
Cechy baśni:
- Elementy fantastyczne.
- Uosobienie.
- Postacie dobrane na zasadzie kontrastu (dobro – zło).
- Motywy wędrowne, czyli takie, które powtarzają się w różnych baśniach.
- Nieokreślone miejsce i nieokreślony czas w przeszłości.
- Dobro zwycięża nad złem (szczęśliwe zakończenie).
- Charakterystyczne formuły rozpoczęcia i zakończenia.
- Baśń może zawierać morał.