Mowa zależna i niezależna
Cudze myśli, poglądy możemy przytaczać w dwojaki sposób:
- przytaczając dosłownie cudze słowa – mowa bezpośrednia (niezależna).
„Nie odrobiłeś lekcji!” – krzyknęła ze zdenerwowaniem matka Pawła.
- omawiając wypowiedź w formie sprawozdawczej, pośredniej – mowa pośrednia (zależna).
Zdenerwowana matka Pawła krzyknęła, że syn nie odrobił lekcji.
Zamiana mowy niezależnej na zależną
Żeby przekształcić zdanie w mowie niezależnej na zależną trzeba nasz cytat uzależnić składniowo od zdania nadrzędnego.
– Matka powiedziała mi: „Posprzątaj pokój”.
– Matka powiedziała mi, żebym posprzątała pokój.
Albo
– Anka zapytała mnie: „Czy spotkałaś się wczoraj z Robertem?”
– Anka zapytała mnie, czy spotkałam się z Robertem.
Przy zamianie mowy niezależnej na zależną pamiętaj o regułach:
- Zdaniu oznajmującemu w mowie niezależnej odpowiada w mowie zależnej zdanie podrzędne dopełnieniowe, zaczynające się przeważnie od spójnika że:
- Nauczyciel powiedział nam: „Dzisiaj idziemy na wycieczkę”.
- Nauczyciel powiedział nam, że dzisiaj idziemy na wycieczkę.
- Zdaniu pytającemu w mowie niezależnej, rozpoczynającemu się od zaimka pytającego – odpowiada w mowie niezależnej zdanie podrzędne dopełnieniowe z tym samym zaimkiem:
- Marek spytał mnie: „Kiedy spotkałeś się z Anką?”
- Marek spytał mnie, kiedy spotkałem się z Anką?
- Zdaniu pytającemu, które nie rozpoczyna się od zaimka pytającego – odpowiada w mowie zależnej zdanie podrzędne, zaczynające się od partykuły pytającej czy:
- Bartek spytał mnie: „Napisałeś wypracowanie z polskiego?”
- Bartek spytał mnie, czy napisałem wypracowanie z polskiego.
- Zdaniu rozkazującemu w mowie niezależnej odpowiada zdanie dopełnieniowe, rozpoczynające się od spójników: żeby, aby, ażeby, by:
- Matka powiedziała Marcie: „Pozmywaj naczynia!”
- Matka powiedziała Marcie, żeby pozmywała naczynia!
- W mowie zależnej opuszczamy te elementy, które nadałyby wypowiedzi ton emocjonalny, np. wykrzykniki.
- Pomijamy też cechy gwarowe czy naleciałości żargonowe osoby, której wypowiedź omawiamy.
Ćwiczenia
I. Przekształć na mowę zależną:
- Tomek odrzekł: „Będę na treningu jutro”.
- Agnieszka powiedziała: „Jutro wyjeżdżam do Warszawy”.
- Konduktor zawołał: „Proszę wsiadać, drzwi zamykać”.
- „Pieniądze to nie wszystko” – stwierdziła Justyna.
- Anzelm wówczas stwierdził: „Myślę, że ona ma rację”.
- Kazimierz Bukowski w książce Biblia a literatura polska pisze: „Nie można zrozumieć kultury europejskiej, nie pamiętając o jej źródłach(…)”.
- – Skąd jesteś? – zapytał mnie trener.
- Pani na przystanku spytała mnie: „Chłopcze, czy o tej porze nie powinieneś być w szkole?”
- – Wiem, że nic nie wiem – powiedział Tomek.
II. Wskaż mowę zależną i przekształć ją na dialog.
– A wie pan – odezwał się Profesor Tutka – że kiedyś miał się zgłosić do pana mój znajomy. (…) Był to właściciel zakładu ślusarskiego. Któregoś dnia zgubiłem kluczyk od biurka i poprosiłem majstra, aby przyszedł do mnie i otworzył szufladę. Bez słowa wziął odpowiednie narzędzia i poszedł z nim do mego mieszkania. Jedno spojrzenie majstra, jeden ruch i sprawa załatwiona. Zapytałem go, co jestem winien za tę przysługę? Odpowiedział, że zwyczajna grzeczność sąsiedzka i nie ma o czym mówić. (…) Zapytał mnie w pewnej chwili, czy nie znam solidnego adwokata. Odpowiedziałem, że znam, nie tylko solidnego, ale i znakomitego. Nie muszę chyba dodawać, że pomyślałem o panu mecenasie.
III. W podanej bajce wskaż mowę niezależną, a następnie zapisz całość rozmowy w mowie zależnej.
Kiedy czas przyzwoity do dojrzenia nastał,
Pytała dynia dębu, jak też długo wzrastał.
„Sto lat”. „Jam w sto dni zeszła taką, jak mnie widzisz”
Rzekła dynia. Dąb na to: „Próżno ze mnie szydzisz:
Pięknaś, prawda, na pozór, na pozór też słyniesz,
Jakeś prędko urosła, tak też prędko zginiesz”.
IV. Zamień poniższy tekst na mowę niezależną. Pamiętaj o właściwej interpunkcji oraz uzupełnieniach dialogowych.
Piotr poprosił polonistkę, by wyjaśniła, jak analizować utwór liryczny. Nauczycielka odrzekła, że zaczynamy od omówienia tytułu. Uczniowie dopytywali się o to, co należy zrobić dalej. Pani Maria wyjaśniła, że trzeba ustalić, kim jest podmiot liryczny. Następnie dodała, że należy przeanalizować poszczególne obrazy poetyckie.
V. Zamień podany dialog na mowę zależną. (
– Zosiu, wyjaśnij mi, jak odróżnić od siebie części zdania – poprosiła Magda.
– Należy się nauczyć, na jakie pytania one odpowiadają – zaczęła tłumaczenie Zosia.
– I to już wszystko? – zapytała wesoło Magda.
– Nie, to dopiero początek! – zaśmiała się Zosia.