Spotkanie pierwsze, czyli o czym w ogóle jest ta opowieść
Dokąd zmierzam?
Uporządkuję postacie, wydarzenia i wątki. Zrekonstruuję świat przedstawiony. Określę tematykę „Pana Tadeusza”.
Jak tam dojdę?
Zapoznam się z analizą frekwencyjną słów nacechowanych emocjonalnie w poszczególnych księgach i docenię możliwości technologii informacyjnej zderzeniu z dziełem literackim. Przeanalizuję elementy świata przedstawionego ze szczególnym uwzględnieniem bohaterów. Przypomnę najważniejsze fakty związane z życiem i twórczością Adama Mickiewicza.
Skąd będę wiedzieć, że jestem u celu?
Uzupełnię rysnotkę najważniejszymi informacjami uporządkowanymi w trakcie rozmowy w klasie. Rozpoznam wszystkie aluzje i docenię wszystkie żarty zawarte w utworze T-raperów znad Wisły. Podejmę się wykonania wybranego zadania domowego.
Okiem informatyka – bardzo ciekawe!
Zadanie domowe poziom 1
Uzupełnię rysnotkę dotyczącą wybranej księgi „Pana Tadeusza”.
Zadanie domowe poziom 2
Uzupełnię pracowicie wszystkie rysnotki z galerii, otrzymując obrazkowe streszczenie „Pana Tadeusza”
Zadanie domowe poziom 3
Wykonajm lapbook, który graficznie będzie odwoływał się do treści lektury. Strona tytułowa powinna zawierać pełny tytuł utworu oraz tytuły wszystkich ksiąg.
Obowiązkowe elementy lapbooka:
- Biogram Adama Mickiewicza (z uwzględnieniem czasu i okoliczności powstania „Pana Tadeusza”, czyli genezy utworu).
- Czas i miejsce akcji z informacjami o tle historycznym (kampanii napoleońskiej oraz kulcie Bonapartego).
- Bohaterowie (najważniejsze informacje pomocne do przygotowania charakterystyki postaci). Obowiązkowo: Tadeusz, Jacek Soplica, Sędzia, Hrabia, Telimena, Zosia, Wojski, Gerwazy i Protazy, Jankiel oraz bohater zbiorowy: szlachta dobrzyńska i jej przedstawiciele, Moskale .
- Ramowy plan wydarzeń trzech głównych wątków: miłosnego, sporu o zamek oraz działalności księdza Robaka.
- Rodzaj i gatunek literacki (wyjaśnienie pojęcia epopeja oraz epopeja narodowa).
- Informacje o następujących fragmentach epopei: Inwokacja, historia zamku Horeszków, koncert Wojskiego na rogu, spowiedź Jacka Soplicy, rehabilitacja Jacka Soplicy oraz co najmniej 3 opisy przyrody (np. chmury, burza, zachód słońca). Podajesz numer i tytuł księgi oraz wersy epopei.
- Wyjaśnienie pojęć: inwokacja, epilog, retrospekcja, instrumentacja głoskowa, hiperbola, porównanie homeryckie, peryfraza, zajazd, zaścianek, czarna polewka, emisariusz, bohater dynamiczny oraz nazw urzędników: stolnik, podkomorzy, wojski, rejent, asesor.
Spotkanie drugie, czyli zaproszenie do szlacheckiego dworku
Pytania kluczowe do Inwokacji:
- Dlaczego dla Mickiewicza Litwa była ojczyzną, a Polacy uważają “Pana Tadeusza” za swoją epopeję narodową?
- Jaki widzisz związek fraszki “Na zdrowie” Jana Kochanowskiego z Inwokacją? Pełny tekst fraszki z przypisami znajdziesz tutaj.
- Jakie elementy autobiograficzne można znaleźć w Inwokacji?
- Dlaczego trzeba być świetnym przyrodnikiem, by zrozumieć Inwokację?
- Do czego może być potrzebny Słownik terminów literackich podczas analizy Inwokacji?
Znajdź w Inwokacji i zapisz w zeszycie w formie notatki Cornella:
- Dwie apostrofy
- Dwa porównania
- Cztery epitety
- Dwie metafory
- Uosobienie
- Ożywienie
- Rymy parzyste
- Rymy żeńskie
- Inwersję «odstępstwo od zwykłego szyku wyrazów w zdaniu»
- Przerzutnię
W podsumowaniu w 4 zdaniach wyjaśnij, jak zastosowane przez Mickiewicza środki językowe wpływają na odbiór tekstu.
Zadanie pisemne:
Zredaguj ogłoszenie o aukcji różnych przedmiotów z dworku Sopliców, z której dochód ma zostać przekazany na pomoc legionistom polskim. W krótki sposób zaprezentuj każdy z przedmiotów wystawiany na aukcji, by zachęcić do jego kupna.
Spotkanie trzecie, czyli spór o zamek Horeszków
Zadanie pisemne:
W imieniu Wojskiego opracuj menu na uroczystą kolację pojednawczą w Soplicowie i przekonaj do jego przyjęcia Sędziego. Wykorzystaj potrawy opisane w utworze.
lub:
W imieniu Hrabiego napisz list do Sędziego. List ma zapoczątkować pojednanie obu rodzin.
Spotkanie czwarte, czyli szlachecki świat
Zredaguj ogłoszenie o aukcji różnych przedmiotów z dworku Sopliców, z której dochód ma zostać przekazany na pomoc legionistom polskim. W krótki sposób zaprezentuj każdy z przedmiotów wystawiany na aukcji, by zachęcić do jego kupna.
Spotkanie piąte, czyli różne oblicza Jacka Soplicy
Zadanie pisemne:
W imieniu Jacka Soplicy przekonaj Stolnika do małżeństwa z Ewą Horeszkówną. Przygotuj swoją prezentację w ciekawy sposób.
Spotkanie szóste, czyli kobiety w Soplicowe
Zadanie pisemne:
Napisz sprawozdanie z pokazu mody prezentującego stroje mieszkanek Soplicowa wraz z odpowiednim komentarzem.
lub:
Jak mógł wyglądać tajemniczy liścik Telimeny do Tadeusza? Zredaguj tekst, posługując się staropolskim słownictwem.
lub:
Znając biografię i charakter Telimeny, zredaguj ofertę matrymonialną. Wybierz tego spośród bohaterów „Pana Tadeusza”, który mógłby na tę ofertę odpowiedzieć. Uzasadnij swój wybór w pomysłowy sposób.
Spotkanie siódme, czyli przyroda jako pełnoprawny bohater „Pana Tadeusza”
Spotkanie ósme, czyli „Pan Tadeusz” jako epopeja
Spotkanie dziewiąte, czyli rozprawiamy się z „Panem Tadeuszem”
- Kim dziś byłby Jacek Soplica? Uzasadnij, odwołując się do cech charakteru bohatera i do innych lektur.
- „Ja z synowcem na czele, i – jakoś to będzie!” Czy spontaniczność jest lepsza od zaplanowanego działania? Odwołaj się do lektur poznanych w szkole.
- „Bo serce nie jest sługa, nie zna, co to pany,
I nie da się przemocą okuwać w kajdany”. Czy zgadzasz się z takim określeniem miłości? Uzasadnij swoją opinię, powołując się na literackie przykłady miłości wbrew nakazam rozsądku. - Wartość wielu spraw doceniamy dopiero wtedy, kiedy je bezpowrotnie stracimy. Uzasadnij, odwołując się do „Pana Tadeusza” i innych lektur.