Zasady oceniania język polski gimnazjum
Zajęcia wyrównawcze dla uczniów gimnazjum
środy na 0. lekcji (7.35 – 8.20) w sali 31
ZAPRASZAM!
Lista lektur na rok szkolny 2016/2017
10 X Ursula K. Le Guin „Czarnoksiężnik z Archipelagu”
14 XI Henryk Sienkiewicz „Quo vadis”
9 I Henryk Sienkiewicz „Latarnik”
6 III Molier „Skąpiec”
8 V Aleksander Kamiński „Kamienie na szaniec”
29 V Juliusz Słowacki „Balladyna”
„Balladyna” Juliusza Słowackiego
Świat przedstawiony w dramacie „Balladyna” Juliusza Słowackiego Podziel zeszyt na dwie części i uzupełnij elementy świata przedstawionego w sferze realistycznej i fantastycznej Wybierz i scharakteryzuj jedną postać. Wybierz i opisz jedno miejsce. Wybierz i streść jedno wydarzenie. Wyjaśniamy tytuł dramatu … Continued
Słowotwórstwo
24 maja Kopernicki z Szarych Szeregów, czyli podstawowe pojęcia związane ze słowotwórstwem Wyraz podstawowy – ten, od którego tworzymy wyraz pochodny ( dom >> domek). Wyraz pochodny – ten, który tworzymy od wyrazu podstawowego (dom >> domek). Formant – cząstka, … Continued
Akcja pod Arsenałem
Maraton gramatyczny – składnia w służbie uczniowskiej twórczości
Napisz raport policyjny, używając przynajmniej pięciu zdań współrzędnie złożonych łącznych. Napisz wiersz, używając przynajmniej pięciu zdań współrzędnie złożonych rozłącznych. Opisz dowolny obraz, używając przynajmniej pięciu zdań współrzędnie złożonych przeciwstawnych. Napisz sprawozdanie z wydarzenia sportowego, używając przynajmniej pięciu zdań współrzędnie złożonych … Continued
Zdania podrzędnie złożone
W wypowiedzeniu podrzędnie złożonym zdanie podrzędne zwykle zastępuje (lub uzupełnia) jakąś niewyrażoną część zdania nadrzędnego (podmiot, przydawkę, dopełnienie lub okolicznik). I tak jak przy zdaniach współrzędnie złożonych należy dokonać ich analizy (zasady analizy znajdziemy w artykule dotyczącym zdań współrzędnie złożonych), … Continued
O zdaniach współrzędnie złożonych
Zdania złożone współrzędnie Nazwij podane zdania i przedstaw je graficznie. Jan rozłożył papier na swym kapeluszu i wydobył ołówek. Ona skromna, raczka spiekła, ale rączkę mu przyrzekła. Muzykę znał, sam słynął muzycznym talentem. Dął przenikliwy wiatr, toteż wszyscy chowali … Continued
„Skąpiec” Moliera
Nasze pierwsze spotkanie z Molierem Jak nazywał się Molier? Kiedy się urodził i kiedy zmarł? W jakiej epoce i pod czyim patronatem tworzył? Jakie były najważniejsze wydarzenia w jego życiu? W jaki sposób zmienił teatr? Podaj 3 tytuły jego dzieł. … Continued
Zdanie pojedyncze
poniedziałek, 20 stycznia Historia pewnej rodziny, czyli o częściach zdania pojedynczego Przydawka – każde określenie dowolnego rzeczownika w zdaniu. Odpowiada na pytania: jaki? który? czyj? Okolicznik – określenie orzeczenia, uściślające okoliczności. Pytania: jak? gdzie? kiedy? dlaczego? po co? jak bardzo? Dopełnienie … Continued
„Latarnik” Heryka Sienkiewicza
Podanie, cv, list motywacyjny, czyli szukamy pracy dla Skawińskiego. Podanie – pisemna prośba skierowana do reprezentanta instytucji, w której obowiązuje styl urzędowy oraz specyficzny układ graficzny (miejscowość i data w górnym prawym rogu, dane adresata, czyli imię i … Continued
Rozpoczynając nowy rok… O imiesłowach
Zasady tworzenia imiesłowów są następujące: 1) imiesłowy przymiotnikowe czynne (zakończone na -ący, -ące, -ąca) są tworzone od czasowników niedokonanych, 2) imiesłowy przymiotnikowe bierne (zakończone na -ny, -na, -ne, -ty, -ta, -te, -ony) – od czasowników dokonanych i niedokonanych oraz od … Continued