Hobbit, czyli tam i z powrotem

wpis w: polski6w2020 | 0

Nasze przygotowania do omówienia lektury

Wyruszamy z hobbitem w podróż po Śródziemiu

1. Drzewo genealogiczne Bilba Bagginsa.

2. Plan norki Bilba wg opisu z pierwszego rozdziału.

3. Wyobraź sobie kuchnię w domu Bilba i opisz ją.

4. Ogłoszenie o sprzedaży domu Bilba w rubryce „Nieruchomości”.

Mieszkańcy Szerokiego Świata

Plemiona zamieszkujące świat powieści:

– gobliny: istoty stworzone przez władcę ciemności, Saurona, złe, przewrotne i okrutne;

– trolle: złe, okrutne i bardzo niebezpieczne dla ludzi, pod wpływem światła zamieniają się w kamień;

– elfy: piękne i bardzo mądre, mieszkają w Rivendell, gdzie gospodarzem jest Elrond;

– wargowie: potężne wilki, sprzymierzeńcy goblinów, bardzo złe i agresywne;

– krasnoludy: doskonali rzemieślnicy, mieszkały w podziemnych jaskiniach, które pięknie ozdabiały;

– ludzie: podobni do nas, są wśród nich bohaterowie i tchórze;

–  hobbici: mieszkańcy Hobbitonu, weseli, pełni optymizmu, uwielbiają dobrze zjeść, słuchać starych opowieści, palić fajki, nie lubią zabijać i rzadko biorą udział w walce, jeśli jednak się to już stanie, są mężni i dzielni.

Życie w ciemnościach. Rozmawiamy o Gollumie

1. Kim jest Gollum? Co wiadomo o jego trybie życia? Notatka do Encyklopedii Czarodziejów.

2. Dlaczego Bilbo  nie zabił Golluma? Napisz w jego imieniu list do Gandalfa.

3. Przygotuj dla kolejnego pechowca zestaw trzech zagadek, które pozwoliłby mu ocalić swoje życie w czasie spotkania z Gollumem. Przynajmniej jedna z nich musi być rymowana.

Zadanie długoterminowe: rzuć kostką i jako (1) Gandalf, (2) Gollum, (3) Elrond, (4) Thorin, (5) Smaug lub (6) Thranduil przeprowadź wywiad z Bilbem.

Miejsca piękne i straszne

  1. Początek wyprawy w Shire.
  2. Odczytanie księżycowych runów z mapy Throra w Rivendell.
  3. Przejście przez Mroczną Puszczę.
  4. Dotarcie do Samotnej Góry.

Na podstawie zamieszczonego planu podróży oraz informacji z legendy zaznacz na mapie trasę wędrówki Bilba Bagginsa.

Wybierz jedno z miejsc, przez które wiedzie trasa wyprawy, i opisz je dokładnie (2-3 strony). Pamiętaj o zasadach!

  1. Każdy element musi być opisany bardzo dokładnie.
  2. Opis nie może być chaotyczny.
  3. Stosujemy dużo przymiotników. Przydadzą się także pochodzące od nich czasowniki (zielenieje).
  4. Trzymamy się schematu: wskazanie miejsca, potem plan ogólny, następnie przejście do szczegółów, a na końcu ocena.
  5. Stosujemy synonimy słowa „jest” (stoi, znajduje się, widać, umieszczono, można zauważyć, pojawia się,  można dostrzec, wyłania się, ukazuje się)
  6. Podział na akapity i poprawność tekstu.

Z biurem podróży po Śródziemiu

Korzystając z aplikacji Sway, przygotuj witrynę biura podróży oferującego wycieczki śladami hobbita. Obmyśl trasę lub trasy, opracuj cenniki. Dobierz zdjęcia z portalu Pixabay. Zamieść przynajmniej 4 z poniższych dodatkowych elementów, możesz też wymyślić własne:

1. Reklama radiowa lub telewizyjna.

2. Opis krajobrazu lub lokalnego zwyczaju.

3. Sprawozdanie z wycieczki fakultatywnej.

4. Kartka pocztowa od zachwyconego uczestnika.

5. Przepis na lokalną potrawę.

6. Wywiad z lokalnym celebrytą.

7. Regulamin i warunki uczestnictwa.

Przykłady prac z czasów, kiedy nie mieliśmy jeszcze do dyspozycji Swaya:

Smaug Travel

Thranduil Travel 

Wszystkie drogi prowadzą do domu

Prześlij swoje skojarzenia

Grupa 1.
• Jak wyglądał dom Bilba Bagginsa?
• Czym dla Bilba był dom? Co hobbit czuł, gdy myślał o domu?
• Jak inni bohaterowie postrzegali dom Bilba?
• Jakim gospodarzem był Bilbo?
Grupa 2.
• Jaki był dom Elronda? Jak wyglądał?
• Jakim gospodarzem był Elrond?
• Jak inni bohaterowie czuli się w jego domu?
Grupa 3.
• Jaki był dom Beorna? Jak wyglądał?
• Jakim gospodarzem był Beorn?
• Jak inni bohaterowie czuli się w jego domu?
Grupa 4.
• Jakie uczucia towarzyszyły krasnoludom, gdy myśleli o domu?
• Dlaczego dom był ważny dla krasnoludów?
• Jak krasnoludy wspominały utracony dom? Jaki był ich dom?

„Hobbit” jako powieść fantasy

Tolkien w swoich powieściach skonstruował zupełnie inny świat: stworzył nową historię, mitologię i geografię. Wymyślił rzeczywistość, która –mimo swej baśniowości –wydaje się nam całkiem realna, właśnie dzięki perfekcji, z jaką została uformowana. Opracował nawet specjalną rachubę czasu, stworzył język elfów oraz wykreował różne plemiona zamieszkujące Śródziemie.

O PRZYNALEŻNOŚCI POWIEŚCI DO GATUNKU FANTASY ŚWIADCZĄ NASTĘPUJĄCE ELEMENTY:

1. Specjalna rachuba czasu. Czas u Tolkiena podzielony jest na ery, na lata, miesiące i dni tygodnia –podobnie, jak w naszym świecie. Jednak w tym czasie mają miejsce magiczne dni (np. Dzień Durina) i momenty (np. odczytanie runów księżycowych w wigilię Śródlecia).

2. Walka dobra ze złem.

3. Magiczne postacie, do których należą czarodzieje, odpowiedzialni za losy świata i obdarzeni przywilejem jasnowidzenia. Gandalf zaangażował się w wyprawę do Ereboru i posłał na nią Bilba, gdyż miał przeczucie, że Hobbit pomoże w realizacji planów Thorina Dębowej Tarczy oraz zgładzeniu smoka.

4. Wspólny język dla wszystkich ludów Śródziemia.  Wszystkie plemiona porozumiewają się we Wspólnej Mowie, mówić umieją także: smok Smaug i upersonifikowane zwierzęta: Drozd i Kruk Roak oraz pająki, orły i wilki.

5. Magiczne miejsca,  np. dom Elronda w Rivendell, gdzie zawsze można odpocząć, nabrać sił, odzyskać zdrowie. Można tam zostać na kilka dni, lub nawet na całe życie.

6. Nieśmiertelność elfów. Elfy, w odróżnieniu od ludzi, nie umierają. Jednak odchodzą, gdy kończy się ich epoka.

Kto zasługuje na swoją własną powieść?

  1. Wybierz bohatera, który według ciebie zasługuje na to, aby stać się bohaterem tytułowym. Wymyśl odpowiedni tytuł i podtytuł.
  2. Opisz charakter bohatera i kierunek jego przemian.
  3. Sformułuj i rozwiń dwa argumenty uzasadniające wybór.
  4. Napisz ramowy plan wydarzeń takiej książki.

Jak napisać fantastyczne opowiadanie fantastyczne?

  1. Wyjaśnij grę słów pojawiającą się w temacie lekcji.
  2. Na podstawie prezentacji zanotuj 7 najważniejszych zasad pisania opowiadania.
  3. Opowiedz krótką historię na podstawie wylosowanego przez Ciebie zestawu kart Dixit.
  4. W domu napisz opowiadanie należące do gatunku fantasy i wyślij je w pliku docx jako załącznik do zadania. Możesz wykorzystać bohatera wybranego podczas poprzedniej lekcji.

Dixit autorstwa agnieszka.kochan

Print Friendly, PDF & Email