Mikołajek, czyli wesołe opowiadania o szkole, rodzinie i kolegach, a także o dwóch koleżankach ;)

wpis w: polski4w2020 | 0

Mikołajek jako narrator pierwszoosobowy

Narrator to osoba, która opowiada o wydarzeniach i udziela głosu postaciom.

Narrator może być trzecioosobowy (nie uczestniczy w wydarzeniach) lub pierwszoosobowy (jest jednym z bohaterów).

Charakterystyka Mikołajka

Charakterystyka to tekst opisujący bohatera. Składa się z czterech części:
1) przedstawienia bohatera
2) opisu wyglądu
3) przedstawienia cech z uzasadnieniem
4) opinii.

Świat przedstawiony w opowieściach o Mikołajku

Szkolne szaleństwa

  1. Narysuj projekt fotografii klasy Mikołajka. Sprawdź w tekście, kto koło kogo stał lub siedział. Jeżeli nie znajdziesz takich informacji, sam(a) zaproponuj układ miejsc.
  2. Ułóż dwa rankingi: najfajniejszych i najgłupszych pomysłów Mikołajka i kolegów.
  3. Odgadnij, w czyich dzienniczkach mogłyby znaleźć się takie wpisy:
  4. Opowiedz o uczniu obcokrajowcu, który dołączył do klasy. W jaki sposób został potraktowany przez kolegów?
  5. Oceń postępowanie Mikołajka i jego kolegów podczas szkolnych uroczystości. Przygotuj dla uczniów regulamin określający zasady odpowiedniego zachowania w sytuacjach oficjalnych.
  6. Napisz w punktach, co mogło wydarzyć się podczas akademii zorganizowanej na pożegnanie odchodzącego na emeryturę dyrektora szkoły.

Rodzina, ach rodzina!

  1. Przedstaw relacje Mikołajka z rodzicami. Oceń je z punktu widzenia dorosłych, a następnie z perspektywy dziecka.
  2. Wciel się w postać Mikołajka i w jego imieniu zaprezentuj rodzicom swojego najlepszego kolegę z klasy.
  3. Opowiedz, w jaki sposób Mikołajek uczcił urodziny mamy. Ułóż życzenia, jakie mogliby jej złożyć koledzy Mikołajka, którzy przyczynili się do zniszczenia bukietu.
  4. W jaki sposób rodzice motywowali Mikołajka do nauki i dobrego zachowania?
  5. Powiedz, w jaki sposób chłopiec przekonał rodziców do kupna wymarzonego roweru. Opisz ten prezent.
  6. Doradź głównemu bohaterowi, co robić w czasie choroby. Zaproponuj lekturę, która mogłaby zainteresować chłopca.
  7. W imieniu Mikołajka poinformuj rodziców o przyczynach ucieczki. Napisz list, który bohater mógłby zostawić rodzicom w salonie

Z życia wzięte

  1. Przedstaw ulubione zabawy chłopców. Powiedz, w której z nich chciałbyś uczestniczyć, gdybyś znalazł się w świecie przedstawionym utworu. Jaką zabawę zaproponowałbyś bohaterowi literackiemu, gdyby ten znalazł się we współczesnym realnym świecie?
  2. W jaki sposób dorośli włączali się w zabawy dzieci? Powiedz, jak grzecznie poprosiłbyś, aby nie przeszkadzali.
  3. Każdy z uczniów chciał być kapitanem drużyny piłkarskiej. Przytocz argumenty, jakie wysuwali. Jakie uzasadnienie ty byś podał?
  4. Jak oceniasz zachowania kolegów podczas wspólnych zabaw?
    • Jak jest?
    • Jak być powinno?
    • Co zrobić, aby było lepiej?
  5. Opowiedz o spotkaniach towarzyskich bohaterów. Zapisz zasady savoir‑vivre’u, jakie powinny obowiązywać w takich sytuacjach.
  6. Mikołajek bardzo pragnął mieć psa. Sformułuj prośbę, którą mógłby skierować do rodziców, aby spełnili jego marzenie.

Sprawdzian!

Print Friendly, PDF & Email