Mikołajek jako narrator pierwszoosobowy
Narrator to osoba, która opowiada o wydarzeniach i udziela głosu postaciom.
Narrator może być trzecioosobowy (nie uczestniczy w wydarzeniach) lub pierwszoosobowy (jest jednym z bohaterów).
Charakterystyka Mikołajka
Charakterystyka to tekst opisujący bohatera. Składa się z czterech części:
1) przedstawienia bohatera
2) opisu wyglądu
3) przedstawienia cech z uzasadnieniem
4) opinii.
Świat przedstawiony w opowieściach o Mikołajku
Szkolne szaleństwa
- Narysuj projekt fotografii klasy Mikołajka. Sprawdź w tekście, kto koło kogo stał lub siedział. Jeżeli nie znajdziesz takich informacji, sam(a) zaproponuj układ miejsc.
- Ułóż dwa rankingi: najfajniejszych i najgłupszych pomysłów Mikołajka i kolegów.
- Odgadnij, w czyich dzienniczkach mogłyby znaleźć się takie wpisy:
- Opowiedz o uczniu obcokrajowcu, który dołączył do klasy. W jaki sposób został potraktowany przez kolegów?
- Oceń postępowanie Mikołajka i jego kolegów podczas szkolnych uroczystości. Przygotuj dla uczniów regulamin określający zasady odpowiedniego zachowania w sytuacjach oficjalnych.
- Napisz w punktach, co mogło wydarzyć się podczas akademii zorganizowanej na pożegnanie odchodzącego na emeryturę dyrektora szkoły.
Rodzina, ach rodzina!
- Przedstaw relacje Mikołajka z rodzicami. Oceń je z punktu widzenia dorosłych, a następnie z perspektywy dziecka.
- Wciel się w postać Mikołajka i w jego imieniu zaprezentuj rodzicom swojego najlepszego kolegę z klasy.
- Opowiedz, w jaki sposób Mikołajek uczcił urodziny mamy. Ułóż życzenia, jakie mogliby jej złożyć koledzy Mikołajka, którzy przyczynili się do zniszczenia bukietu.
- W jaki sposób rodzice motywowali Mikołajka do nauki i dobrego zachowania?
- Powiedz, w jaki sposób chłopiec przekonał rodziców do kupna wymarzonego roweru. Opisz ten prezent.
- Doradź głównemu bohaterowi, co robić w czasie choroby. Zaproponuj lekturę, która mogłaby zainteresować chłopca.
- W imieniu Mikołajka poinformuj rodziców o przyczynach ucieczki. Napisz list, który bohater mógłby zostawić rodzicom w salonie
Z życia wzięte
- Przedstaw ulubione zabawy chłopców. Powiedz, w której z nich chciałbyś uczestniczyć, gdybyś znalazł się w świecie przedstawionym utworu. Jaką zabawę zaproponowałbyś bohaterowi literackiemu, gdyby ten znalazł się we współczesnym realnym świecie?
- W jaki sposób dorośli włączali się w zabawy dzieci? Powiedz, jak grzecznie poprosiłbyś, aby nie przeszkadzali.
- Każdy z uczniów chciał być kapitanem drużyny piłkarskiej. Przytocz argumenty, jakie wysuwali. Jakie uzasadnienie ty byś podał?
- Jak oceniasz zachowania kolegów podczas wspólnych zabaw?
- Jak jest?
- Jak być powinno?
- Co zrobić, aby było lepiej?
- Opowiedz o spotkaniach towarzyskich bohaterów. Zapisz zasady savoir‑vivre’u, jakie powinny obowiązywać w takich sytuacjach.
- Mikołajek bardzo pragnął mieć psa. Sformułuj prośbę, którą mógłby skierować do rodziców, aby spełnili jego marzenie.