U progu roku dwa tysiące osiemnastego, czyli o liczebniku

wpis w: 6a j. polski | 0

Dokąd zmierzam?

Poprawnie używam w zdaniu wszystkich rodzajów liczebników. Rozpoznaję je, określam ich rodzaj i odmieniam przez przypadki.

 

Jak tam dojdę?

Wykonam wszystkie ćwiczenia z podręcznika. Stworzę własne ćwiczenia interaktywne. Zaprojektuję sprawdzian dla kolegów.

 

Skąd będę wiedzieć, że jestem u celu?

Opracuję plakat na temat symboliki wybranej liczby. Podam słownie daty stu najważniejszych wydarzeń historycznych (znajdę je na fb szkoły). Napisze na piątkę sprawdzian zaprojektowany przez kolegów.

 

  1. Liczebniki dzielimy na
    1. główne (ile?) trzydzieści
    2. porządkowe (który z kolei?) trzydziesty
    3. zbiorowe (o grupie istot niedorosłych bądź różnej płci) trzydzieścioro
    4. ułamkowe: półtora, ćwierć
  2. Liczebniki odmieniają się przez przypadki i rodzaje.
  3. Niektóre liczebniki składają się z kilku wyrazów, np. trzydziesty ósmy. Nazywamy je liczebnikami wielowyrazowymi.

Lista ćwiczeń: 1/47, 2,3,4/s.48, 5,6/s. 49.

Lista z 3 stycznia: 9/50, 10/51, 2/52, 3/53, 5/54

 

 

Zabawa z liczebnikami

1. Wybierz z tabeli dwie pary i odmień je przez przypadki.

 

2 3 4 5 20
kurczę
dziecko
prosię
pisklę
uczeń

 

2. Zapisz słownie daty trzech ważnych wydarzeń z historii Polski. Opisz te wydarzenia.

3. Narysuj kolorowankę, której rozwiązaniem będzie figura z pól opisanych za pomocą liczebników porządkowych.

4. Narysuj komiks pt. „Zero w krainie liczebników”. Użyj w nim 12 liczebników rożnego typu i podpisz je.

 

Print Friendly, PDF & Email