Dokąd zmierzam?
Poprawnie używam w zdaniu wszystkich rodzajów liczebników. Rozpoznaję je, określam ich rodzaj i odmieniam przez przypadki.
Jak tam dojdę?
Wykonam wszystkie ćwiczenia z podręcznika. Stworzę własne ćwiczenia interaktywne. Zaprojektuję sprawdzian dla kolegów.
Skąd będę wiedzieć, że jestem u celu?
Opracuję plakat na temat symboliki wybranej liczby. Podam słownie daty stu najważniejszych wydarzeń historycznych (znajdę je na fb szkoły). Napisze na piątkę sprawdzian zaprojektowany przez kolegów.
- Liczebniki dzielimy na
- główne (ile?) trzydzieści
- porządkowe (który z kolei?) trzydziesty
- zbiorowe (o grupie istot niedorosłych bądź różnej płci) trzydzieścioro
- ułamkowe: półtora, ćwierć
- Liczebniki odmieniają się przez przypadki i rodzaje.
- Niektóre liczebniki składają się z kilku wyrazów, np. trzydziesty ósmy. Nazywamy je liczebnikami wielowyrazowymi.
Lista ćwiczeń: 1/47, 2,3,4/s.48, 5,6/s. 49.
Lista z 3 stycznia: 9/50, 10/51, 2/52, 3/53, 5/54
Zabawa z liczebnikami
1. Wybierz z tabeli dwie pary i odmień je przez przypadki.
2 | 3 | 4 | 5 | 20 | |
kurczę | |||||
dziecko | |||||
prosię | |||||
pisklę | |||||
uczeń |
2. Zapisz słownie daty trzech ważnych wydarzeń z historii Polski. Opisz te wydarzenia.
3. Narysuj kolorowankę, której rozwiązaniem będzie figura z pól opisanych za pomocą liczebników porządkowych.
4. Narysuj komiks pt. „Zero w krainie liczebników”. Użyj w nim 12 liczebników rożnego typu i podpisz je.