4 października
Co już wiemy o czasowniku?
- Czasownik odpowiada na pytania: co robi? co się z nim dzieje?
Jest nazwą czynności (co robi? pisze) lub stanu ( co się z nim dzieje? rośnie)
2. Czasownik odmienia się przez osoby
ja gram, ty grasz, on (ona, ono) gra, my gramy, wy gracie, oni (one) grają
Forma osobowa czasownika – kiedy jesteśmy w stanie określić osobę.
Bezokolicznik – forma nieosobowa zakończona na -ć lub -c, np. kochać, wymyślać, łazić.
3. Czasownik może występować w czasie teraźniejszym, przyszłym lub przeszłym.
5 października
Czasownikowy trening
Z zadań 1-11 na str. 18-24 wybierz 10 i rozwiąż je w zeszycie.
6 października
Pisownia czasowników z „ch” i „h”. Rodzaje czasowników w liczbie pojedynczej i mnogiej.
- W liczbie pojedynczej czasowniki mogą występować w rodzaju męskim (pływał), żeńskim (grała) lub nijakim (siedziało).
- W liczbie mnogiej czasownik występuje tylko w dwóch rodzajach: męskoosobowym (jechali) lub niemęskoosobowym (znalazły).
- UWAGA! Rodzaj czasownika możemy określić tylko wtedy, gdy jest on w czasie przeszłym, przyszłym złożonym lub w trybie przypuszczającym.
Ćwiczenia: 1 i 3 / s.28 oraz 1, 2, i 4 / s 26.
7 października
Niesforna cząstka „by”
- Łącznie piszemy ją z czasownikami w formie osobowej, jeśli grzecznie się do nich przykleja, np. „chciałbym”.
- Rozdzielnie piszemy ją:
- po bezokolicznikach, np. „Pływać bym nie chciał, ale mogę się poopalać”.
- po czasownikach zakończonych na -no lub -to, np. „Uwielbiano by ją, gdyby częściej pojawiała się w telewizji.”
- po wyrazach „warto”, „można”, „trzeba”, „wolno”, np. „Można by to zrobić prościej”.
- przed czasownikami, np. „Na twoim miejscu bym ją przeprosiła”.
A teraz trening! Hura! Zadania 1-3 ze str. 29-30.