14 grudnia
Co już wiemy o czasowniku?
Czasownik odpowiada na pytania: co robi? co się z nim dzieje?
Jest nazwą czynności (co robi? pisze) lub stanu ( co się z nim dzieje? rośnie)
Zadania 1-5 ze str. 18-19. Możesz pominąć jedno.
Zadanie domowe: Wspomnienia Świętego Mikołaja. Napisz pięć zdań, na niebiesko podkreśl w nich czasowniki nazywające czynność, na zielono – stan.
15 grudnia
Czasownik odmienia się przez osoby
Na lekcji: zadania ze stron 20-21
1/20
ja gram, ty grasz, on gra, my gramy, wy gracie, oni grają
2/20
Czy nasi koledzy lubią pływać?
Lubimy oglądać filmy animowane.
Książka, którą trzymam w ręku, jest bardzo stara.
Dobrze, że mocno trzymacie tę linę.
3/21
sprzątam – 1. os. lp.
robisz – 2. os. lp.
idziemy – 1. os. lm.
oglądacie – 2. os. lm.
chodzą – 3. os. lm.
jeździ – 3. os. lp.
Zadanie domowe: zapisz dowolny czasownik rozpoczynający się na pierwszą literę twojego nazwiska i odmień go przez osoby i liczby w czasie teraźniejszym.
15 grudnia
Forma osobowa a bezokolicznik
Forma osobowa czasownika – kiedy jesteśmy w stanie określić osobę.
Bezokolicznik – forma nieosobowa zakończona na -ć lub -c, np. kochać, wymyślać, łazić.
Ćwiczenie 2 i 3 ze str. 22 oraz ćwiczenie 3 i 4 ze strony 24.
16 grudnia
Czasownik w czasie teraźniejszym
Ćw. 1,2 4 i 5 ze str. 25-26
oraz
opisz, co dzieje się na ilustracji nr 2 na str. 118, używając 5 czasowników w czasie teraźniejszym.
Zadanie domowe
Znajdź kolędę, w której jest najwięcej czasowników w czasie teraźniejszym. Podaj jej tytuł albo ją zaśpiewaj.
Nasz zwycięzca:
17 grudnia
Czasowniki w czasie przeszłym
Ćw. 1,2,3 i 5 ze str. 27-29 oraz wybrane z dwóch: 4 ze str. 28 lub 6 ze str. 29.
Zadanie domowe dla chętnych.
Skorzystaj z linka i hasła, a następnie uzupełnij tablicę wspomnień.
18 i 21 grudnia 2015
Czasowniki w czasie przyszłym
Czasowniki mogą mieć czas przyszły prosty (jedno słowo, np. kupię) lub złożony (dwa słowa, np. będę kupować).
Przykłady:
jeść -> 1. os. l. poj. cz. przyszłego: będę jeść
zjeść-> 1. os. l. poj. cz. przyszłego: zjem
zjadać-> 1. os. l. poj. cz. przyszłego: będę zjadać
Wszystkie ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń ze str. 32,33 i 34.
Pisownia trudniejszych form czasowników |
- Bezokoliczniki – informacje na str. 23 i 24. Zadania: 3, 4 ze str. 24.
- Czasowniki w czasie przeszłym – informacje na stronie 30 i 31. Zadania: 3 ze str. 30, 4 i 5 ze str. 31.
Chcesz stworzyć podobną grę? Kliknij tutaj —–> http://LearningApps.org/join/p6p0u3ua i dołącz do klasy. Wymyśl własną nazwę użytkownika, ale koniecznie podaj imię i nazwisko. Nie musisz podawać prawdziwego maila, może byc np. taki: klasa4a@testowy.com. Hasło wymyślasz i zapamiętujesz sam(a). Nie zapomnij potwierdzić przypisania do klasy i do nauczyciela (agnieszkak).
Wymyśl po jednym czasowniku spełniającym podane kryteria:
- 3.os. l. mn. r. n.m.os., cz. przeszły.
- 2. os. l. poj., cz. teraźniejszy
- 1.os. l. mn. cz., przyszły prosty
- 3. os. l. poj. r. ż., cz. przyszły złożony
Oto, po co nam to było potrzebne:
Piszemy dynamiczne opowiadanie z użyciem mnóstwa czasowników. |
Wybierz sobie czas przeszły, teraźniejszy lub przyszły i napisz złożone z 12 zdań dynamiczne (czyli pełne akcji) opowiadanie. Podkreśl każdy czasownik!