Czy ucieczka jest dobrym rozwiązaniem? Wiersz „Wędrówka” Danuty Wawiłow
- Kto do kogo mówi w tym wierszu?
- Co mogło się przydarzyć osobie mówiącej w wierszu? Kartka z pamiętnika.
- Dokąd wędrują pozostali bohaterowie wiersza? Co spodziewają się znaleźć się u kresu podróży?
- Jak inaczej można rozwinąć problemy w domu? List do podmiotu lirycznego.
Wawiłow Danuta – Wędrówka
Pewnego dnia
wyjdę z domu o świcie,
tak cicho,
że nawet się nie zbudzicie,
I pójdę,
i będę wędrować po świecie,
i nigdy mnie nie znajdziecie.
I nie wezmę ze sobą nikogo,
tylko tego małego chłopaka,
co wczoraj na schodach płakał
i bał się wrócić do domu,
a dlaczego –
to tego
nie chciał powiedzieć nikomu.
I jeszcze weźmiemy ze sobą
tego czarnego kota,
co miauczy zmarznięty na progu
i każdy odpycha go nogą,
i nie chce go wpuścić do środka.
I to nie obchodzi nikogo,
że on tak płacze na progu.
I jeszcze weźmiemy ze sobą
te dwa uschnięte drzewa,
co nigdy nie były zielone
i chciały uciec do lasu
od kurzu
i od hałasu,
i żeby ptak na nich usiadł,
i żeby im zaśpiewał.
I będziemy tak szli i szli
drogami, lasami, polami,
i każdy dzieciak,
i każdy pies
będzie mógł iść razem z nami.
I będziemy tak szli i szli
Przez wsie, przez miasta, przez góry,
Przez morza, przez gwiazdy, przez chmury,
aż kiedyś,
po latach wielu,
staniemy wreszcie u celu.
I będzie tam ciepła ziemia
i dużo, dużo nieba,
i każdy
będzie miał to,
czego najbardziej mu potrzeba.
I na zielonej trawie
różne zwierzęta
będą się z nami bawić
w berka i w chowanego.
I nikt nikogo
nie będzie się bać.
I nikt z nikogo
nie będzie się śmiać.
I każdy
będzie rozumiał każdego.
I będzie wspaniale!
Tak!
I niczego
nie będzie nam brak!
I tęsknić nie będę wcale!
I tylko czasami, czasami
pomyślę,
że było by dobrze,
że może byłoby dobrze,
gdybyście wy
byli z nami…
„Nie ma dzieci – są ludzie”. O prawach dziecka
Str. 153, wszystkie zadania
Nasza domowa demokracja
- Kim są Selma i Igor?
- W jaki sposób komunikowali się ze sobą w sprawie ustalenia zasad domowych?
- Dlaczego Selma płakała?
- W jaki sposób Igor pomógł Selmie?
- Opisz sytuację rodzinną z punktu widzenia Selmy.
- Wypisz wszystkie wyrazy z „nie” – zarówno pisane łącznie, jak i rozdzielnie. Sformułuj zasadę ortograficzną.