Dlaczego warto przeczytać „Chłopców z Placu Broni”?
Napisz odpowiedź na jedno spośród poniższych pytań.
- Co cię wzruszyło i zaciekawiło w utworze Ferenca Molnara „Chłopcy z Placu Broni”?
- Czerwone Koszule kontra Chłopcy z Placu Broni – porównanie dwóch wrogich drużyn. Możesz narysować tabelę albo przedstawić najważniejsze podobieństwa i różnice w innej formie.
- Zwykły szeregowiec, a tymczasem … portret Nemeczka.
- Powieść „Chłopcy z placu Broni” powstała ponad sto lat temu. Co może w niej zaciekawić współczesne dzieci?
- Czy warto przeczytać tę powieść? Uzasadnij i napisz recenzję.

Świat przedstawiony w lekturze „Chłopcy z placu Broni”
- Rozwiąż testy.
- Scharakteryzuj świat przedstawiony w powieści (wybierz siedem kluczowych wydarzeń).
- Wybierz jedną postać i opisz ją.
- Wybierz jedno wydarzenie i opisz jego przebieg.
- Wybierz jedno miejsce i opisz jego wygląd.
17 kwietnia
Czym dla chłopców jest Plac Broni?
- Zapisz w zeszycie pierwsze zdanie w powieści, w którym pojawia się nazwa placu.
- Wyjaśnij, dlaczego to miejsce było takie ważne.
- Napisz, jakie miejsce jest dla Ciebie równie ważne. Wyjaśnij, dlaczego. Opisz jego wygląd i przywołaj wspomnienia, które się z nim wiążą. Swoją pracę w pliku tekstowym (docx, pdf) wyślij do NOWEJ TECZKI NA TEAMSACH —> TUTAJ!
Kalejdoskop prac pisemnych (wybierz jedną i też wrzuć do teczki!)
1. Narysuj plan ogrodu botanicznego i opisz jego wygląd.
2. Instrukcja „Jak wykonać bombę z piasku i jak się nią bezpiecznie posługiwać?”. Użyj trybu rozkazującego. Narysuj schemat bomby.
Jak napisać instrukcję obsługi?
Najpierw zamieszczamy opis urządzenia, często z rysunkiem.
Następnie, niekiedy w formie punktów, zapisujemy kolejne rady na temat użycia sprzętu. W tej części możemy zastosować:
bezokoliczniki („ Podłączyć”),
tryb rozkazujący („Podłącz”)
lub 1.os.l.mn. („Podłączamy”)
Instrukcja zawiera zasady BHP (bezpieczeństwa i higieny pracy).
3. Sprawozdanie z przebiegu bitwy.
Sprawozdanie to tekst użytkowy, przypominający nieco raport policyjny.
Sprawozdanie jest krótkie, konkretne i rzeczowe.
Zawiera szczegółowe informacje na temat:
zdarzenia i jego uczestników,
czasu, miejsca,
przebiegu i wszystkich innych okoliczności.
Trzeba trzymać się chronologii.
Sprawozdanie kończy się opinią.
Stosujemy czas przeszły.
4. List od czerwonoskórych z przeprosinami dla Nemeczka.
5. Jaka będzie przyszłość placu Broni? Wymyśl szczęśliwe zakończenie tej historii i napisz realistyczne opowiadanie z dialogiem.