Świat przedstawiony
Wyruszamy z hobbitem w podróż po Śródziemiu
1. Drzewo genealogiczne Bilba Bagginsa.
2. Plan norki Bilba wg opisu z pierwszego rozdziału.
3. Wyobraź sobie kuchnię w domu Bilba i opisz ją.
4. Ogłoszenie o sprzedaży domu Bilba w rubryce „Nieruchomości”.
Mieszkańcy Szerokiego Świata
Plemiona zamieszkujące świat powieści:
– gobliny: istoty stworzone przez władcę ciemności, Saurona, złe, przewrotne i okrutne;
– trolle: złe, okrutne i bardzo niebezpieczne dla ludzi, pod wpływem światła zamieniają się w kamień;
– elfy: piękne i bardzo mądre, mieszkają w Rivendell, gdzie gospodarzem jest Elrond;
– wargowie: potężne wilki, sprzymierzeńcy goblinów, bardzo złe i agresywne;
– krasnoludy: doskonali rzemieślnicy, mieszkały w podziemnych jaskiniach, które pięknie ozdabiały;
– ludzie: podobni do nas, są wśród nich bohaterowie i tchórze;
– hobbici: mieszkańcy Hobbitonu, weseli, pełni optymizmu, uwielbiają dobrze zjeść, słuchać starych opowieści, palić fajki, nie lubią zabijać i rzadko biorą udział w walce, jeśli jednak się to już stanie, są mężni i dzielni.
Życie w ciemnościach. Rozmawiamy o Gollumie
1. Kim jest Gollum? Co wiadomo o jego trybie życia? Notatka do Encyklopedii Czarodziejów.
2. Dlaczego Bilbo nie zabił Golluma? Napisz w jego imieniu list do Gandalfa.
3. Przygotuj dla kolejnego pechowca zestaw trzech zagadek, które pozwoliłby mu ocalić swoje życie w czasie spotkania z Gollumem. Przynajmniej jedna z nich musi być rymowana.
Zadanie długoterminowe: rzuć kostką i jako (1) Gandalf, (2) Gollum, (3) Elrond, (4) Thorin, (5) Smaug lub (6) Thranduil przeprowadź wywiad z Bilbem.
Miejsca piękne i straszne
- Początek wyprawy w Shire.
- Odczytanie księżycowych runów z mapy Throra w Rivendell.
- Przejście przez Mroczną Puszczę.
- Dotarcie do Samotnej Góry.
Na podstawie zamieszczonego planu podróży oraz informacji z legendy zaznacz na mapie trasę wędrówki Bilba Bagginsa.
Wybierz jedno z miejsc, przez które wiedzie trasa wyprawy, i opisz je dokładnie (2-3 strony). Pamiętaj o zasadach!
- Każdy element musi być opisany bardzo dokładnie.
- Opis nie może być chaotyczny.
- Stosujemy dużo przymiotników. Przydadzą się także pochodzące od nich czasowniki (zielenieje).
- Trzymamy się schematu: wskazanie miejsca, potem plan ogólny, następnie przejście do szczegółów, a na końcu ocena.
- Stosujemy synonimy słowa „jest” (stoi, znajduje się, widać, umieszczono, można zauważyć, pojawia się, można dostrzec, wyłania się, ukazuje się)
- Podział na akapity i poprawność tekstu.
Z biurem podróży po Śródziemiu
Korzystając z aplikacji Sway, przygotuj witrynę biura podróży oferującego wycieczki śladami hobbita. Obmyśl trasę lub trasy, opracuj cenniki. Dobierz zdjęcia z portalu Pixabay. Zamieść przynajmniej 4 z poniższych dodatkowych elementów, możesz też wymyślić własne:
1. Reklama radiowa lub telewizyjna.
2. Opis krajobrazu lub lokalnego zwyczaju.
3. Sprawozdanie z wycieczki fakultatywnej.
4. Kartka pocztowa od zachwyconego uczestnika.
5. Przepis na lokalną potrawę.
6. Wywiad z lokalnym celebrytą.
7. Regulamin i warunki uczestnictwa.
Wszystkie drogi prowadzą do domu
Grupa 1.
• Jak wyglądał dom Bilba Bagginsa?
• Czym dla Bilba był dom? Co hobbit czuł, gdy myślał o domu?
• Jak inni bohaterowie postrzegali dom Bilba?
• Jakim gospodarzem był Bilbo?
Grupa 2.
• Jaki był dom Elronda? Jak wyglądał?
• Jakim gospodarzem był Elrond?
• Jak inni bohaterowie czuli się w jego domu?
Grupa 3.
• Jaki był dom Beorna? Jak wyglądał?
• Jakim gospodarzem był Beorn?
• Jak inni bohaterowie czuli się w jego domu?
Grupa 4.
• Jakie uczucia towarzyszyły krasnoludom, gdy myśleli o domu?
• Dlaczego dom był ważny dla krasnoludów?
• Jak krasnoludy wspominały utracony dom? Jaki był ich dom?
„Hobbit” jako powieść fantasy
Tolkien w swoich powieściach skonstruował zupełnie inny świat: stworzył nową historię, mitologię i geografię. Wymyślił rzeczywistość, która –mimo swej baśniowości –wydaje się nam całkiem realna, właśnie dzięki perfekcji, z jaką została uformowana. Opracował nawet specjalną rachubę czasu, stworzył język elfów oraz wykreował różne plemiona zamieszkujące Śródziemie.
O PRZYNALEŻNOŚCI POWIEŚCI DO GATUNKU FANTASY ŚWIADCZĄ NASTĘPUJĄCE ELEMENTY:
1. Specjalna rachuba czasu. Czas u Tolkiena podzielony jest na ery, na lata, miesiące i dni tygodnia –podobnie, jak w naszym świecie. Jednak w tym czasie mają miejsce magiczne dni (np. Dzień Durina) i momenty (np. odczytanie runów księżycowych w wigilię Śródlecia).
2. Walka dobra ze złem.
3. Magiczne postacie, do których należą czarodzieje, odpowiedzialni za losy świata i obdarzeni przywilejem jasnowidzenia. Gandalf zaangażował się w wyprawę do Ereboru i posłał na nią Bilba, gdyż miał przeczucie, że Hobbit pomoże w realizacji planów Thorina Dębowej Tarczy oraz zgładzeniu smoka.
4. Wspólny język dla wszystkich ludów Śródziemia. Wszystkie plemiona porozumiewają się we Wspólnej Mowie, mówić umieją także: smok Smaug i upersonifikowane zwierzęta: Drozd i Kruk Roak oraz pająki, orły i wilki.
5. Magiczne miejsca, np. dom Elronda w Rivendell, gdzie zawsze można odpocząć, nabrać sił, odzyskać zdrowie. Można tam zostać na kilka dni, lub nawet na całe życie.
6. Nieśmiertelność elfów. Elfy, w odróżnieniu od ludzi, nie umierają. Jednak odchodzą, gdy kończy się ich epoka.
Kto zasługuje na swoją własną powieść?
- Wybierz bohatera, który według ciebie zasługuje na to, aby stać się bohaterem tytułowym. Wymyśl odpowiedni tytuł i podtytuł.
- Opisz charakter bohatera i kierunek jego przemian.
- Sformułuj i rozwiń dwa argumenty uzasadniające wybór.
- Napisz ramowy plan wydarzeń takiej książki.
Jak napisać fantastyczne opowiadanie fantastyczne?
- Wyjaśnij grę słów pojawiającą się w temacie lekcji.
- Na podstawie prezentacji zanotuj 7 najważniejszych zasad pisania opowiadania.
- Opowiedz krótką historię na podstawie wylosowanego przez Ciebie zestawu kart Dixit.
- W domu napisz opowiadanie należące do gatunku fantasy i wyślij je w pliku docx jako załącznik do zadania. Możesz wykorzystać bohatera wybranego podczas poprzedniej lekcji.
Dixit autorstwa agnieszka.kochan