Cele cyklu lekcji o „Dziadach”:
-
Zdobycie niezbędnych wiadomości na temat Adama Mickiewicza.
-
Umiejętność wskazywania cech dramatu. A może inscenizacja?
-
Znajomość treści lektury i jej bohaterów.
-
Umiejętność wskazania przesłania zawartego w „Dziadach” cz. II
-
Pisanie twórczego opowiadania
Ludowy obrzęd dziadów i jego znaczenie
- Kiedy i gdzie obchodzono obrzęd dziadów?
- Jaki był jego cel?
- Kto przewodniczył obrzędowi?
- Wymień inne dwa obrzędy, łączące tradycje chrześcijańskie i pogańskie.
- Kim były i czego oczekiwały poszczególne duchy? Rysnotka wg wzoru.
W ramach zadania domowego:
„Dziady” jako dramat. Przypomnienie wiadomości o rodzajach literackich.
EPIKA | LIRYKA | DRAMAT |
świat przedstawiony epiki zawiera wszystkie zdarzenia i elementy rzeczywistości odnoszące się do bohaterów utworów | świat przedstawiony wyłania się z monologu lirycznego, jest to świat wewnętrznych przeżyć, uczuć i refleksji | świat przedstawiony tworzą bohaterowie swoimi wypowiedziami i działaniami, głównym składnikiem tego świata jest akcja |
narracja to wypowiedź narratora, może być trzecioosobowa (narrator poza światem przedstawionym) lub pierwszoosobowa (narrator jest częścią świata przedstawionego) | monolog liryczny to samodzielna wypowiedź podmiotu lirycznego | dialog jest obok monologu podstawową formą wypowiedzi w utworze dramatycznym, monolog jest dłuższą wypowiedzią jednej postaci |
o świecie przedstawionym w utworze opowiada narrator, czyli fikcyjna osoba | podmiot liryczny (inaczej ja liryczne) to osoba fikcyjna wypowiadająca swoje przeżycia i doznania, nadawca monologu wewnętrznego | ograniczona rola podmiotu literackiego, bohaterowie wypowiadają się w sposób bezpośredni, brak pośrednika między autorem a odbiorcą (częściowo taką rolę pełnią didaskalia, czyli tekst poboczny) |
nowela – „Latarnik” opowiadanie powieść anegdota bajka epopeja legenda |
elegia fraszka hymn oda pieśń sonet tren |
dramat komedia tragedia |
Gatunki mieszane to gatunki łączące cechy różnych rodzajów literackich:
ballada
dramat romantyczny
satyra
- Dramat to jeden z trzech … literackich (pozostałe to … i …).
- Funkcję narratora lub podmiotu lirycznego w utworze dramatycznym pełnią … (czyli inaczej tekst …).
- Tekst główny dramatu to wypowiedzi bohaterów, czyli … i ….
- Wydarzenia przedstawione w dramacie tworzą ….
- Dramat jest podzielony na …i ….
Zadanie domowe: Adam Mickiewicz – życie i twórczość
Lekcja z przesiadką
- Każda grupa wybiera lidera.
- Praca przy każdej stacji trwa 7 minut. Po usłyszeniu dzwonka zmieniamy miejsce.
- Każdy w swoim zeszycie zapisuje rozwiązanie każdego zadania, Lider dba o to, żeby pojawiło sie ono na karcie pracy.
- Lider podpisuje każdą kartę pracy imionami członków grupy.
- Nauczyciel przydziela punkty (od 6 do 0 punktów za każde zadanie, dwie pomyłki w zadaniu oznaczają utratę jednego punktu).
- Zwycięska grupa/grypy otrzymuje oceny celujące, za drugie miejsce wpisywane są oceny bardzo dobre, za trzecie miejsce – oceny dobre, a niższy wynik nagradzany jest plusem z aktywności.
Grupa 1 | Grupa 2 | Grupa 3 | Grupa 4 | Grupa 5 | |
Zadanie 1 | |||||
Zadanie 2 | |||||
Zadanie 3 | |||||
Zadanie 4 | |||||
Zadanie 5 | |||||
SUMA |
„Są dziwy w niebie i na ziemi, o których ani śniło się waszym filozofom”. Pora na crossover.
Co to jest motto? Sformułuj definicję
Napisz opowiadanie, którego puentą będzie motto „Dziadów cz. II”. W opowiadaniu musi pojawić się jeden bohater „Dziadów cz. II” i jeden z dwolnej lektury przeczytanej w klasie VII.