Dokąd zmierzam?
Rozróżniam elementy świata przedstawionego w opowiadaniu. Wskazuję jego sens. Dostrzegam ironię. Opisuję i oceniam postępowanie bohaterów.
Jak tam dojdę?
Uporządkuję wydarzenia opisane w opowiadaniach Czechowa. Wskażę użyte środki stylistyczne. Opiszę bohaterów.
Skąd będę wiedzieć, że jestem u celu?
Napiszę charakterystykę wybranego bohatera. Wyrażę własną opinię na temat jego postępowania. Napiszę opowiadanie, w którym bohater zachowa się z godnością, mimo że będzie się to wiązać z ryzykiem materialnej straty.
2 października 2017
Kto i dlaczego okazał się kameleonem?
- Plan wydarzeń opowiadania „Kameleon” (równoważniki zdań).
- Ogłoszenie (wybierz jedno): zginął pies/poszukiwany właściciel.
- Charakterystyka Oczumiełowa.
3 października 2017
Dramat urzędnika
Napisz streszczenie opowiadania, spełniające wszystkie warunki:
- Wybierz najważniejsze wydarzenia.
- Przedstaw ich przebieg zgodnie z prawdą.
- Nie cytuj wypowiedzi, zapisz tylko wynik rozmowy.
- Wyjaśnij zakończenie historii.
- Użyj przynajmniej 5 sformułowań podkreślających następstwo czasowe lub logiczne (np. „potem”, „następnie”, „w wyniku…”)
- Nie nadużywaj przymiotników.
- Nie oceniaj postępowania bohaterów.
- Podziel tekst na logiczne akapity.
4 października
Spełniają się najczarniejsze przewidywania… Piszemy list oficjalny
Pomagamy bohaterom podjąć właściwą decyzję
10, 11 października
Na czym polega szacunek i honor? Piszemy opowiadanie
Elementy świata przedstawionego:
- Czas – teraźniejszość
- Miejsce – Ustrzyki Dolne
- Bohaterowie – dzieci w wieku od 10 do 14 lat
- Wydarzenia – wypadek
CEL: przedstawienie bohatera, który zachowa się z godnością, mimo że będzie się to wiązać z ryzykiem materialnej straty.