1. Znam kolejność liter w alfabecie.
ABECADŁO
Każda z liter jest potrzebna,
bo słów przecież jest bez liku –
zaraz to możecie sprawdzić,
choćby tylko w tym wierszyku:
ara budzi cara, durne emu fika,
gna hiena i jenot krokiem lunatyka,
łypie mors na osę, pstry rak sadzi tuje,
upiór woła yeti, zaś źrebak żongluje!
Zestaw ćwiczeń: 3/s. 86, 5/ s. 87 i 8/ s. 88.
2. Znam różnice między głoską a literą.
GŁOSKA – najmniejszy dźwięk mowy
LITERA – graficzny znak głoski
Kasia
Podział na litery: K-a-s-i-a
Podział na głoski: k-a-si-a
Zastaw ćwiczeń: 2,3/.s. 89
3. Odróżniam samogłoski i spółgłoski
SAMOGŁOSKA to taka głoska, która jest ośrodkiem sylaby, np. kA-siA. W języku polskim jest 8 samogłosek: a, e, i,o, ó/u, y, ą, ę.
SPÓŁGŁOSKI to pozostałe głoski.
Zestaw zadań: ćw. 3/s. 93, ćw. 1/s. 103, 5/s. 104.
Zadanie domowe: ćw. 4/s. 93
Podział wyrazów na sylaby i przenoszenie wyrazów
W każdej sylabie MUSI być tylko jedna samogłoska.
Przy przenoszeniu wyrazu dzielimy go na sylaby. Zawsze trzeba rozdzielić dwie jednakowe litery, np. An-na
Ćw. 2, 3 i 4/ s. 103-104.
Jak zapisać głoski? Ortografia!
- Miękkość oznaczamy za pomocą litery „i” przed samogłoską (np. niebo) lub znaku ’ przed spółgłoską (np. pański).
- Niektóre trudne w zapisie głoski wymieniają się na inne i dzięki temu wiemy, jak je zapisać, np. ó wymienia się na o, a, e, rz wymienia się na r, ż wymienia się na g, h, z, s, natomiast ch wymienia się na sz.
- Wszystkie zasady są na str. 90,92, 94, 95, 96, 99,100, 101 w małym podręczniku.
- Lista ćwiczeń: wszystkie ze strony 91, 92, 96, 97, 99 i 102.