Dzieci i dorośli

wpis w: 6a j. polski | 0

Czy ucieczka jest dobrym rozwiązaniem? Wiersz „Wędrówka”  Danuty Wawiłow

  1. Kto do kogo mówi w tym wierszu?
  2. Co mogło się przydarzyć osobie mówiącej w wierszu? Kartka z pamiętnika.
  3. Dokąd wędrują pozostali bohaterowie wiersza? Co spodziewają się znaleźć się u kresu podróży?
  4. Jak inaczej można rozwinąć problemy w domu? List do podmiotu lirycznego.

Wawiłow Danuta – Wędrówka

Pewnego dnia
wyjdę z domu o świcie,
tak cicho,
że nawet się nie zbudzicie,
I pójdę,
i będę wędrować po świecie,
i nigdy mnie nie znajdziecie.

I nie wezmę ze sobą nikogo,
tylko tego małego chłopaka,
co wczoraj na schodach płakał
i bał się wrócić do domu,
a dlaczego –
to tego
nie chciał powiedzieć nikomu.

I jeszcze weźmiemy ze sobą
tego czarnego kota,
co miauczy zmarznięty na progu
i każdy odpycha go nogą,
i nie chce go wpuścić do środka.
I to nie obchodzi nikogo,
że on tak płacze na progu.

I jeszcze weźmiemy ze sobą
te dwa uschnięte drzewa,
co nigdy nie były zielone
i chciały uciec do lasu
od kurzu
i od hałasu,
i żeby ptak na nich usiadł,
i żeby im zaśpiewał.

I będziemy tak szli i szli
drogami, lasami, polami,
i każdy dzieciak,
i każdy pies
będzie mógł iść razem z nami.

I będziemy tak szli i szli
Przez wsie, przez miasta, przez góry,
Przez morza, przez gwiazdy, przez chmury,
aż kiedyś,
po latach wielu,
staniemy wreszcie u celu.

I będzie tam ciepła ziemia
i dużo, dużo nieba,
i każdy
będzie miał to,
czego najbardziej mu potrzeba.

I na zielonej trawie
różne zwierzęta
będą się z nami bawić
w berka i w chowanego.
I nikt nikogo
nie będzie się bać.
I nikt z nikogo
nie będzie się śmiać.
I każdy
będzie rozumiał każdego.

I będzie wspaniale!
Tak!
I niczego
nie będzie nam brak!
I tęsknić nie będę wcale!
I tylko czasami, czasami
pomyślę,
że było by dobrze,
że może byłoby dobrze,
gdybyście wy
byli z nami…

 

 

„Nie ma dzieci – są ludzie”. O prawach dziecka

 

Str. 153, wszystkie zadania

 

Nasza domowa demokracja

 

  1. Kim są Selma i Igor?
  2. W jaki sposób komunikowali się ze sobą w sprawie ustalenia zasad domowych?
  3. Dlaczego Selma płakała?
  4. W jaki sposób Igor pomógł Selmie?
  5. Opisz sytuację rodzinną z punktu widzenia Selmy.
  6. Wypisz wszystkie wyrazy z „nie” – zarówno pisane łącznie, jak i rozdzielnie. Sformułuj zasadę ortograficzną.
Print Friendly, PDF & Email