Kim są bohaterowie lektury i na czym polega konflikt między nimi?

„Skąpiec”. Akt I, scena 1 – praca z tekstem. Metoda close reading.

  1. Kto występuje w tej scenie? Jak się nazywa informująca o tym część tekstu scenicznego?
  2. Kim są Walery i Eliza? Określ ich rolę w sztuce oraz wzajemne relacje.
  3. Otwierającą rozmowę wypowiedź Walerego zapisz współczesną polszczyzną.
  4. Określ temat rozmowy między bohaterami, używając zdania podrzędnie złożonego.
  5. Co wydarzyło się tuż przed rozpoczęciem tej sceny?
  6. Czego boi się Eliza?
  7. Dlaczego i za co Eliza miałaby zostać potępiona?
  8. Jak rozpoczęła się miłość Walerego i Elizy? Opis sytuacji.
  9. Na czym polegają poświęcenia Walerego i co jest ich celem?
  10. Czego z rozmowy zakochanych dowiadujemy się o ojcu Elizy?

ZADANIE NA PIĄTEK: Ułóż do dowolnej sceny 5 podobnych pytań, przy czym jedno musi wymagać napisania dłuższego tekstu (list, ogłoszenie, kartka z pamiętnika itp.)

„Skąpiec” Moliera jako komedia.

Wprowadzenie o rodzajach i gatunkach literackich: Prezentacja, animacja, słowniczek oraz quiz

Gry: Jeopardy i Milionerzy

Teatr i dramat – historia, gatunki. Pełen zestaw prezentacji i zadań interaktywnych.

Bank tematów lekcji odwróconych:

  1. Jedna scena z dekoracjami, kostiumami i wszelkimi szykanami
  2. Czasy Moliera – prezentacja, quiz, gra (Andrzej na środę)
  3. Komizm wg Moliera i wg współczesnych standardów (trzy rodzaje komizmu plus sceny ilustrujące (Kamil i Adam na piątek)
  4. Charakterystyka porównawcza. Propozycje trzech tematów z zestawem cytatów przygotuje… (Krzysztof na czwartek)
  5. Rozprawa nad Harpagonem
  6. Akty, sceny, scenariusz – przerabiamy „Skąpca” na serial. Proszę się dobrać w pięć ekip, każda ma mieć scenariusz, reżysera i kamerę. Każda ekipa dostaje jeden akt.
  7. Jakie ważne do dziś zagadnienia porusza Molier? Analiza, dyskusja.
  8. Oprawa przedstawienia: afisz, reklama, ogłoszenie, zaproszenie.

Molier i jego czasy.

  1. Jak nazywał się Molier?
  2. Kiedy się urodził i kiedy zmarł?
  3. Jakie były najważniejsze wydarzenia w jego życiu?
  4. W jaki sposób zmienił teatr?
  5. Podaj 3 tytuły jego dzieł.

Molier – prezentacja

Praca nad wybranym aktem komedii Moliera

  1. Streszczenie lub plan.
  2. Nagranie wybranej, kluczowej sceny.
  3. Zestaw siedmiu pytań do treści aktu.
  4. Plakat prezentujący świat przedstawiony.

AKT I

1.Walery rozmawia z Elizą na temat ich miłości
2. Kleant zwierza się Elizie
3. Harpagon się złości na Strzałkę ponieważ podejrzewa go o kradzież
4. Harpagon wygania Strzałkę z domu przetrząsa jego kieszenie każe sobie pokazać ręce.
5. Harpagon przez przypadek wypowiada do kleanta że zakopał 10 tysięcy talarów
6. Harpagon mówi do siebie o zakopanej w ogrodzie szkatułce, 7. Rozmawia z dziećmi bada, czy nie odkryły jego tajemnicy.

AKT II

Harpagon jest lichwiarzem i pożycza ludziom pieniądze na bardzo wysoki procent. Najczęściej jego klientami są ludzie z poważnymi kłopotami finansowymi. Jedną z takich osób jest Kleant. Jego ojciec jest bliski śmierci więc pożyczkobiorca obiecuje, że szybko odda pożyczoną kwotę. Jak w większości transakcji pośrednikiem pomiędzy Harpagonem a jego klientami jest Simon. Na początku ani syn ani ojciec nie wiedzieli z kim dobijają interesy, lecz później Harpagon dowiadując się o tym kto usiłuje pożyczyć pieniądze mówi „Jak to, obwiesiu! to ty puszczasz się na takie niecne sposoby?”  na co Kleant odpowiada „Jak to, ojcze! to ty się plugawisz tak haniebnym rzemiosłem?”. Później, po całej akcji Frozyna która pełni rolę swatki próbuje zarobić pieniądze poprzez swatanie Skąpca z Marianną.

PYTANIA

1. Kto pożyczył pieniądze?

2. Od kogo miał pożyczyć pieniądze?
3. Kto był pośrednikiem?
4. Jak nazywał się kompan dłużnika?
5. Jak zareagował lichwiarz na plan dłużnika?
6. Jak zareagował dłużnik na pracę lichwiarza?
7. W jaki sposób dłużnik chciał oddać pieniądze?

AKT III

Plan wydarzeń
I. Harpagon zbiera służbę i krewnych
II. Harpagon rozdziela pracę na służących
III. Harpagon nadaje zadania dzieciom
IV. Harpagon dyskutuje z Jakubem na temat obiadu
V. Jakub opowiada Harpagonowi co ludzie o nim sądzą
VI. Jakub zostaje pobity przez Harpagona, a następnie Walerego
VII. Jakub informuje Frozynę o skąpstwie Harpagona
VIII. Harpagon poznaje się i zaleca Mariannie
IX. Marianna prawi komplementy Harpagonowi
X. Kleant dołącza do ojca i także pochlebia Mariannie
XI. Kleant naciąga ojca i ofiarowuje Mariannie prezenty
XII. Harpagon udaje się do interesanta
XIII. Ździebełko dostaje rozkaz zaprowadzenia koni do podkucia
XIV. Kleant zabiera panie na podwieczorek w ogrodzie
XV. Harpagon rozkazuje Waleremu czuwać nad całą sprawą

 

Pytania:

  1. Jakie zadania przydzielił Harpagon służącym?
  2. Jakie dzieciom?
  3. Co Jakub powiedział że ludzie sądzą o Harpagonie?
  4. Kogo oskarżał Harpagon o potknięcie Ździebełka?
  5. Co ofiarował Kleant Mariannie?
  6. Czego boi się Marianna?
  7. Jakie problemy mieli Szczygiełek i Ździebiełko w swoich ubiorach?

AKT IV

SCENA I

1. Rozmowa w ogrodzie Kleanta, Marianny, Elizy i Frozyny.
2. Kleant wyznaje miłość Mariannie, a Marianna Kleantowi.
3. Proszą Frozyne aby im pomogła.
4. Intryga Frozyny : planuje podsunięcie Harpagonowi rzekomej bogatej wdowy, która tak naprawdę jest jej przebraną przyjaciółką.

SCENA II

1. Harpagon wysyła kobiety na jarmark, Kleantowi nakazuje pozostanie w domu, gdyż jest o niego zazdrosny, nie ufa mu.

SCENA III

1. Rozmowa Harpagona i Kleanta dotycząca Marianny.
2. Harpagon ujawnia rzekomy plan, aby Marianna wyszła za Kleanta, ma to na celu wybadanie jakie zamiary wobec Marianny ma Kleant.
3. Kleant zapiera się swoich uczuć lecz w głębi serca chce się ożenić.
4. Wreszcie Kleant przyznaje się do wcześniejszej znajomości z Marianną, szczerze odpowiada na wszystkie pytania.
5. Harpagon ujawnia swoje zamiary, zakazuje synowi poślubienia Marianny.

SCENA IV

1. Kłótnia syna z ojcem, Jakub dowiaduje się co się dzieje.
2. Jakub przyznaję obydwóm racje, wmawiając Harpagonowi ,że Kleant zrezygnował, a Kleantowi , że Harpagon.

SCENA V

1. Oszustwo Jakuba się wydaje.
2. Harpagon wydziedzicza Kleanta, dalsza kłótnia.

SCENA VI

1. Strzałka informuje Kleanta, aby zabrał szkatułkę.

SCENA VII

1. Monolog Harpagona dotyczący utraty szkatułki.

 

AKT V

 

Streszczenie

Po stracie szkatułki Harpagon zgłasza się do komisarza aby ten rozpoczął śledztwo. Do przesłuchania został wezwany Jakub, który postanawia skłamać i oskarżyć o kradzież Walerego. Oskarżony myśli że chodzi o jego potajemne zaręczyny z Elizą. Kiedy Harpagon orientuje się że chłopak mówi o jego córce postanawia ją wezwać, tak zaczyna się IV scena. Skąpiec krzyczy na córkę i chce jak największą kare dla Walerego. Nagle pojawia się Anzelm, po krótkiej rozmowie okazuje się że Marianna i Anzelm są dziećmi Anzelma, a złodziejem jest Kleant, który postanowił szantażować ojca – jeśli odda mu Marianne za żonę dostanie szkatułkę. Harpagon się zgadza, Anzelm z dziećmi idą odwiedzić dawno nie widzianą matkę, a Harpagon uściskać szkatułkę.

 

Trzy rodzaje komizmu na przykładzie „Skąpca”

  1. Komizm sytuacyjny
  2. Komizm postaci
  3. Komizm językowy
Print Friendly, PDF & Email