Ferenc Molnar „Chłopcy z placu Broni”

wpis w: 5a j. polski | 0
Chłopcy z Placu Broni tekst

 

27 marca 2017

Świat przedstawiony w lekturze „Chłopcy z placu Broni”

  1. Rozwiąż testy.
Test 1 Test 2 Test 3
  1. Scharakteryzuj świat przedstawiony w powieści (wybierz siedem kluczowych wydarzeń).
  2. Wybierz jedną postać i opisz ją.
  3. Wybierz jedno wydarzenie i opisz jego przebieg.
  4. Wybierz jedno miejsce i opisz jego wygląd.

Czym dla chłopców jest Plac Broni?

  1. Zapisz w zeszycie pierwsze zdanie w powieści, w którym pojawia się nazwa placu.
  2. Wyjaśnij, dlaczego to miejsce było takie ważne.
  3. Napisz, jakie miejsce jest dla Ciebie równie ważne. Wyjaśnij, dlaczego. Opisz jego wygląd i przywołaj wspomnienia, które się z nim wiążą.

Początki chłopców z Placu Broni (rozdział I)

1. Jak nazywał się palnik?

2. Co Czele zabierał zamiast książek?

3. Wymień trzy cechy wyglądu kościotrupa.

4. Jakie były składniki „uczniowskiego obroku”?

5. Jaką walutą płaciło się w tamtych czasach?

6. Co Gereb kazał zrobić Czelemu przy kramie?

7. Co kupił Czele od Włocha?

8.Napisz piosenkę o Placu Broni do podkładu muzycznego „Mam tę moc”

9. Napisz list do Boki w imieniu Nemeczka. Opisz szczegółowo spotkanie z Pastorami w ogrodeum.

UWAGA: Można zrobić 8 ALBO 9 – do wyboru!

Pojawienie się wroga

1. Jaki był okrzyk Chłopców z Placu Broni?

2. O której godzinie Nemeczek przyszedł na plac?

3. Od której ulicy wszedł Nemeczek?

4. Gdzie znajdowała się chorągiewka?

5. Kto według Boki bronił Feriego Acza?

6. Kto kłócił się o to, czyj kapelusz będzie urną wyborczą?

7. Co krzyczał Feri Acz do Nemeczka?

8. Narysuj scenę spotkania Nemeczka z Feri Aczem. Uwzględnij wszystkie szczegóły .

9. Opisz Feriego Acza oczami Nemeczka w sytuacji spotkania się z nim na placu. Uwzględnij szczegóły. Weź pod uwagę wygląd i charakter.

Plan szpiegowania Czerwonych Koszul.

1. Gdzie poszedł Boka z dwoma chłopcami?
2. Kto poszedł z Boką?
3. Co się stało pod szkołą?
4. Kto był przywódcą Czerwonych Koszul?
5. Kto był podejrzany o zdradę?
6. Na jakie drzewo wspiął się Czonakosz?
7. Przez co przeskakiwały dzieci, by dojść do ogrodu botanicznego?

8. Narysuj plan ogrodu botanicznego i opisz jego wygląd.

Szturm na Związek Zbieraczy Kitu.

1.Kto był w Związku?
2.Kto był małym prymusem?
3.Kto był przewodniczącym Związku?
4.Co żuli chłopcy?
5.Kto był skarbnikiem?
6.Co zapalił profesor Rac?
7.Kto uratował Związek?

8. Opisz wydarzenia przedstawione w rozdziale 4 z punktu widzenia Nemeczka.

Kto siedział na drzewie?

Rozdział V 
1. Kto wybrał się do ogrodu botanicznego i podsłuchiwał na drzewie?
2. Gdzie krył się Nemeczek?
3. O jakiej godzinie Nemeczek wdrapał się na drzewo?
4. Kto powiedział, że na placu nie ma dzielnych chłopców?
5. Jaka była reakcja czerwonoskórych, gdy Nemeczek zlazł z drzewa?
6. Co zaproponował Feri Acz Nemeczkowi i jaka była odpowiedź chłopca?
7. Komu było wstyd w związku z tym wydarzeniem?
8. Ułóż krzyżówkę z przynajmniej 8 rzeczowników rodzaju męskiego związanych z przebiegiem akcji w V rozdziale. Pamiętaj o odpowiednich definicjach!
lub 9. Napisz list do Boki, w którym Nemeczek opowiada mu o wydarzeniach widzianych z drzewa.

Zbliżamy się do punktu kulminacyjnego

Rozdział VI, VII i VIII
1. Kto:
  • napisał odezwę?
  • został nowym prezesem ZZK?
  • przedstawiał plan wojenny?
  • był adiutantem Boki? Podaj imiona obu.
2. O co miała się toczyć wojna?
3. Napisz w punktach, jaki był przebieg przygotowań do walki.
4. W formie dialogu zapisz rozmowę z Nemeczkiem. Dowiedz się wszystkiego o jego rodzinie i o nim samym.
5. Instrukcja „Jak wykonać bombę z piasku i jak się nią bezpiecznie posługiwać?”. Użyj trybu rozkazującego. Narysuj schemat bomby.

 

             
                                                             Jak napisać instrukcję obsługi? Poradnik.
                                                             Najpierw zamieszczamy opis urządzenia, często z rysunkiem.
                                                             Następnie, niekiedy w formie punktów, zapisujemy kolejne rady na temat użycia sprzętu.
                                                             W tej części możemy zastosować:
                                                                    bezokoliczniki („ Podłączyć”),
                                                                    tryb rozkazujący („Podłącz”)
                                                                    lub 1.os.l.mn.  („Podłączamy”)
                                                            Instrukcja zawiera zasady BHP (bezpieczeństwa i higieny pracy).
6. Sprawozdanie z przebiegu bitwy.

 

 

                                                           Sprawozdanie to tekst użytkowy, przypominający nieco raport policyjny.

Sprawozdanie jest krótkie, konkretne i rzeczowe.

Zawiera szczegółowe informacje na temat:

zdarzenia i jego uczestników,

czasu, miejsca,

przebiegu i wszystkich innych okoliczności.

Trzeba trzymać się chronologii.

Sprawozdanie kończy się opinią.

Stosujemy czas przeszły.

7. Zadania do wyboru:

 Opisz przygotowania do wojny u czerwonoskórych. Relacjonuje je młodszy brat Pastor.
lub
 List od czerwonoskórych z przeprosinami dla Nemeczka.

Dramatyczne zakończenie przygód chłopców z Placu Broni

1. W jaki sposób członkowie Związku Zbieraczy Kitu oddali hołd Nemeczkowi?
2. Komu i za co podziękowano uchwałą?
3. Kto i za co otrzymał naganę?
4. Napisz w imieniu Prezesa Związku wyjaśnienie sytuacji z zeschniętym kitem. Podaj trzy argumenty usprawiedliwiające jego zachowanie. Odpowiednio zaadresuj i podpisz pismo.
5. Odwiedziny u Nemeczka – kartka z dziennika Boki.
6. Dlaczego lekarz nie spojrzał w oczy matce Nemeczka? Co powiedział jego ojcu?
7. Jaka będzie przyszłość placu Broni?
8. Wymyśl szczęśliwe zakończenie tej historii i napisz realistyczne opowiadanie z dialogiem.
Wspólny Kahoot

 

Print Friendly, PDF & Email