Dokąd zmierzam?
Nauczę się rozpoznawać poszczególne środki poetyckie. Odnajdę je w tekście „Mazurka Dąbrowskiego”. Nauczę się dostrzegać odmienność języka poezji.
Jak tam dojdę?
Zapoznam sie z prezentacjami, zagram w gry, wymyślę przykłady poszczególnych środków poetyckich. Jeśli będę mieć czas i ochotę, stworzę grę sprawdzającą umiejętność rozpoznawania środków poetyckich.
Skąd będę wiedzieć, że jestem u celu?
Rozpoznam środki poetyckie we wskazanych wierszach. Uporządkuję definicje i przykłady. Napiszę mikrokartkówkę. Przygotuję do recytacji wiersz i wskażę obecny w nim środek poetycki.
Film autorstwa pani Katarzyny Krywult i jej uczniów:
Definicje i przykłady:
Czy potrafisz już rozpoznać?
Gry przygotowane przez Twoich rówieśników:
Klaudia:
Michał J:
Paulina:
Hania:
Wiktoria
Ala:
Karolina:
Mateusz:
Piotrek:
Michał K:
Marlena:
Magda:
Kuba: Krzyżówka
Urodziny
Wisława Szymborska
moreny, mureny i morza, i zorze,
i ogień, i ogon, i orzeł, i orzech –
jak ja to ustawię, gdzie ja to położę?
Te chaszcze i paszcze, i leszcze, i deszcze,
bodziszki, modliszki – gdzie ja to pomieszczę?
Motyle, goryle, beryle i trele –
dziękuję, to chyba o wiele za wiele,
Do dzbanka jakiego tam łopian i łopot,
i łubin, i popłoch, i przepych, i kłopot?
Gdzie zabrać kolibra, gdzie ukryć to srebro,
co zrobić na serio z tym żubrem i zebrą?
Już taki dwutlenek rzecz ważna i droga,
a tu ośmiornica i jeszcze stonoga!
Domyślam się ceny, choć cena z gwiazd zdarta –
dziekuję, doprawdy nie czuję się warta.
Nie szkoda to dla mnie zachodu i słońca?
Jak ma się w to bawić osoba żyjąca?
Na chwilę tu jestem i tylko na chwilę:
co dalsze, przeoczę, a resztę pomylę.
Nie zdążę wszystkiego odróżnić od próżni.
Pogubię te bratki w pośpiechu podróżnym.
Jużc hoćby najmniejszy – szalony wydatek:
fatyga łodygi i listek, i płatek
raz jeden w przestrzeni, od nigdy, na oślep,
wzgardliwie dokładny i kruchy wyniośle.