A lato było piękne tego roku…
Zanim przeczytasz wiersz, dowiedz się, co działo się 1 września 1939 roku na Westerplatte i w całej Polsce:
Zapisz notatkę:
- Data, miejsce walk. Czym było Westerplatte?
- Dowódcy.
- Najważniejsze wydarzenia.
- Straty po obu stronach.
- Znaczenie obrony Westerplatte.
A teraz zastanów się, co jest prawdą, a co fikcją literacką.
Kiedy powstał utwór? Jaką rolę mógł wtedy odegrać?
Kto jest podmiotem lirycznym wiersza? Jak to się zmienia?
Dlaczego utwór nosi tytuł „Pieśń…”?
Jaka jest rola uwag wtrąconych w nawiasach?
Jak opisano walki na Westerplatte? Los jego obrońców? Jakich środków poetyckich użyto?
Jak rozumiesz słowa żołnierzy w dwóch ostatnich zwrotkach? Jakie uczucia one wywołują?
Napisz na podstawie naszej rozmowy interpretację wiersza K. I. Gałczyńskiego.
Zadanie domowe:
Przygotuj w zeszycie słowniczek pojęć dotyczących wiersza (zwrotka, refren, wers, rym, podmiot liryczny, przenośnia, porównanie, epitet, uosobienie, dźwiękonaśladownictwo). Następnie przygotuj krzyżówkę lub inną grę wykorzystującą definicje i przykłady na portalu LearningApps (tu LINK do naszej klasy, jeśli ktoś jeszcze nie jest zapisany). Wykorzystam ją przy odpowiedzi ustniej na kolejnej lekcji.
Piotrek:
Michał K.: