Witajcie w naszej bajce, czyli „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy

wpis w: polski4w2020 | 0

Jak dobrze znasz Akademię pana Kleksa?

Niezwykły świat przedstawiony

Świat przedstawiony w „Akademii pana Kleksa” jest światem baśniowym. Świadczą o tym jego elementy:

a) bliżej nieokreślone czas i miejsce wydarzeń,

b) występowanie realistycznych (np. Adaś Niezgódka) i fantastycznych postaci (np. pan Kleks, Tomcio Paluch, Śpiąca Królewna) oraz zdarzeń,

c) występowanie magicznych przedmiotów (np. pompka powiększająca, magiczny gwizdek, pigułki na porost włosów, senne lusterka). 

Szkoła inna niż wszystkie

A może? Pozwólcie przedstawić sobie…! Układamy wierszyki o zwierzętach. 

Głowa pana Kleksa nie przypomina żadnej spośród głów” – twórcza charakterystyka profesora.  

  1. Zapisz trzy zdania o panu Kleksie. Mają to być takie zdania, które można by zamieścić w encyklopedii.
  2. Jak pan Kleks odpowiedziałby na twoje trzy pytania? Zapisz fragment wywiadu.

Adam Niezgódka – nasz przewodnik po Akademii pana Kleksa

  1. Kim jest narrator powieści? Podaj jego imię i nazwisko, opisz, co działo się z nim, zanim zostął przyjęty do Akademii.
  2. Jak wygląda Adaś? Napisz w dwóch zdaniach.
  3. Jakie ma cechy charakteru? Wymień trzy najważniejsze i napisz, w jakich sytuacjach się o nich dowiadujemy.
  4. Co inni bohaterowie myślą o Adasiu? A jaka jest twoja opinia?

Kochany Adasiu! Piszemy list do bohatera lektury

1. List rozpoczyna się od podania miejscowości i daty w prawym górnym rogu.

2. W nagłówku używamy zwrotu do adresata, np. Drogi Mateuszu!, Kochana Babciu!

3. List najczęściej zaczynamy od nawiązania kontaktu i wyjaśnienia celu.

4. W treści listu uwzględniamy specjalną zasadę ortograficzną, nakazującą pisanie wyrazów typu Ty, Twój, Ci, Wasze wielką literą.

5. W ostatnim akapicie zamieszczamy pożegnanie, zapowiedź tego, co będziemy robić później, pytania o zdrowie rodziny.

6. List kończymy pozdrowieniami, np. Pozdrowienia dla Ciebie i Twojej rodziny, Kocham i tęsknię, Całuję…

7. Obowiązkowo własnoręczny podpis.

8. Pod podpisem można dodać krótki dopisek, którego nazwa to postscriptum (łac. „po podpisie”), a oznaczamy go skrótem PS.

Napisz do Adasia list, w którym opowiesz mu o wadach i zaletach swojej szkoły i klasy, skomentujesz jego sukcesy i zapytasz o plany na Święta.

Historia szpaka Mateusza

  1. Podaj tytuł rozdziału, w którym poznajemy historię Mateusza.
  2. Zapisz plan wydarzeń.
  3. Król poszukuje najlepszych lekarzy na świecie. Napisz ogłoszenie.
  4. Opisz w czterech zdaniach wygląd czapki i jej właściwości.
  5. Ułóż i zapisz trzy pytania otwarte dotyczące treści rozdziału.

Przydatne wynalazki. Instrukcja obsługi.

Przykład instrukcji:

patelnia_elektryczna

Zasady:

  1. Podziel instrukcję na części: (nazwa, przeznaczenie, obsługa, wskazówki bezpieczeństwa i higieny).
  2. Użyj czasowników odpowiadających na pytanie „co robić?”, czyli bezokoliczników.
  3. Zamieść nazwę firmy i rysunek.

Zadanie: wymyśl własny magiczny wynalazek, narysuj go, opisz jego wygląd i napisz instrukcję obsługi.

Psi, koci, świnkowy czy rybi, ale zawsze raj.

  1. Zapisz tytuł rozdziału opowiadającego o psim raju.
  2. Ułóż sześć pytań dotyczących treści rozdziału lub zapisz w sześciu punktach plan wydarzeń.
  3. Opisz wygląd Reksa lub własnego zwierzątka. Opis ma zająć jedną stronę. Zacznij od imienia, rasy, sylwetki, cech wyglądu. Następnie opisz zachowania, charakter zwierzątka. Na końcu wyraź swoją opinię. przyjaciel.
  4. Ogłoszenie o uroczystości oddania do użytku pomnika doktora Dolittle lub o urodzinach Twojego zwierzątka. Potrzebne informacje: co? gdzie? kiedy? kto organizuje? kto jest zaproszony?

Gotuj z panem Kleksem!

Jak napisać przepis?

  1. Nazwa potrawy.
  2. Składniki (podajemy ilość).
  3. Sposób przygotowania (używamy bezokoliczników).
  4. Propozycje podania, kaloryczność, na ile porcji – dla chętnych.
  5. Koniecznie rysunek!
opis

Wyprawa na Księżyc

  1. Sprawozdanie z wyprawy. Podaj czas trwania, przebieg, obserwacje i wnioski. Tak jak w pracy naukowej!
  2. Jak wygląda Księżyc? Opis krajobrazu. Trzy akapity!
  3. Co się działo w trasie? Trzy kartki z dziennika pokładowego.
  4. Pora na prezentację wyników. Program odczytu i zaproszenie na uroczysty wykład.
  5. Pamiątka z Księżyca. Rysunek i opis eksponatu.

Wybierz trzy z pięciu zadań i zapisz je w zeszycie.

Pożegnanie z Akademią

Print Friendly, PDF & Email