Dokąd zmierzam?
Poznam historię obrony Wsterplatte we wrześniu 1939 roku. Zinterpretuję wiersz na ten temat.
Jak tam dojdę?
Obejrze filmy i prezentacje o obronie Westerplatte. Przeczytam wiersz, porozmawiam o nim, napiszę na jego temat notatkę.
Skąd będę wiedzieć, że jestem u celu?
Opowiem o obronie Wsterplatte. Wskażę róznice między artykulem historycznym a wierszem. Nauczę się na pamięć i wyrecytuję przed całą klasą inny wiersz poświęcony II wojnie śwatowej.
A lato było piękne tego roku…
Prezentacja Patryka o Westerplatte
Zanim przeczytasz wiersz, dowiedz się, co działo się 1 września 1939 roku na Westerplatte i w całej Polsce:
Zapisz notatkę:
- Data, miejsce walk. Czym było Westerplatte?
- Dowódcy.
- Najważniejsze wydarzenia.
- Straty po obu stronach.
- Znaczenie obrony Westerplatte.
A teraz zastanów się, co jest prawdą, a co fikcją literacką.
- Kiedy powstał utwór? Jaką rolę mógł wtedy odegrać?
- Kto jest podmiotem lirycznym wiersza? Jak to się zmienia?
- Dlaczego utwór nosi tytuł „Pieśń…”?
- Jaka jest rola uwag wtrąconych w nawiasach?
- Jak opisano walki na Westerplatte? Los jego obrońców? Jakich środków poetyckich użyto?
- Jak rozumiesz słowa żołnierzy w dwóch ostatnich zwrotkach? Jakie uczucia one wywołują?
- Napisz na podstawie naszej rozmowy interpretację wiersza K. I. Gałczyńskiego.