Dokąd zmierzam?

Poznam historię obrony Wsterplatte we wrześniu 1939 roku. Zinterpretuję wiersz na ten temat.

Jak tam dojdę?

Obejrze filmy i prezentacje o obronie Westerplatte. Przeczytam wiersz, porozmawiam o nim, napiszę na jego temat notatkę.

Skąd będę wiedzieć, że jestem u celu?

Opowiem o obronie Wsterplatte. Wskażę róznice między artykulem historycznym a wierszem. Nauczę się na pamięć i wyrecytuję przed całą klasą inny wiersz poświęcony II wojnie śwatowej.

A lato było piękne tego roku…

prezentacja Westerplatte Ania

Prezentacja Patryka o Westerplatte

Zanim przeczytasz wiersz, dowiedz się, co działo się 1 września 1939 roku na Westerplatte i w całej Polsce:

 

 

Zapisz notatkę:

  1. Data, miejsce walk. Czym było Westerplatte?
  2. Dowódcy.
  3. Najważniejsze wydarzenia.
  4. Straty po obu stronach.
  5. Znaczenie obrony Westerplatte.

A teraz zastanów się, co jest prawdą, a co fikcją literacką.

Clipboard01

  1. Kiedy powstał utwór? Jaką rolę mógł wtedy odegrać?
  2. Kto jest podmiotem lirycznym wiersza? Jak to się zmienia?
  3. Dlaczego utwór nosi tytuł „Pieśń…”?
  4. Jaka jest rola uwag wtrąconych w nawiasach?
  5. Jak opisano walki na Westerplatte? Los jego obrońców? Jakich środków poetyckich użyto?
  6. Jak rozumiesz słowa żołnierzy w dwóch ostatnich zwrotkach? Jakie uczucia one wywołują?
  7. Napisz na podstawie naszej rozmowy interpretację wiersza K. I. Gałczyńskiego.

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email