A lato było piękne tego roku…
Prezentacja Patryka o Westerplatte
Zanim przeczytasz wiersz, dowiedz się, co działo się 1 września 1939 roku na Westerplatte i w całej Polsce:
Zapisz notatkę:
- Data, miejsce walk. Czym było Westerplatte?
- Dowódcy.
- Najważniejsze wydarzenia.
- Straty po obu stronach.
- Znaczenie obrony Westerplatte.
A teraz zastanów się, co jest prawdą, a co fikcją literacką.
- Kiedy powstał utwór? Jaką rolę mógł wtedy odegrać?
- Kto jest podmiotem lirycznym wiersza? Jak to się zmienia?
- Dlaczego utwór nosi tytuł „Pieśń…”?
- Jaka jest rola uwag wtrąconych w nawiasach?
- Jak opisano walki na Westerplatte? Los jego obrońców? Jakich środków poetyckich użyto?
- Jak rozumiesz słowa żołnierzy w dwóch ostatnich zwrotkach? Jakie uczucia one wywołują?
- Napisz na podstawie naszej rozmowy interpretację wiersza K. I. Gałczyńskiego.
Zadanie domowe:
Przygotuj w zeszycie słowniczek pojęć dotyczących wiersza (zwrotka, refren, wers, rym, podmiot liryczny, przenośnia, porównanie, epitet, uosobienie, dźwiękonaśladownictwo). Chętni mogą przygotować krzyżówkę lub inną grę wykorzystującą definicje i przykłady na portalu LearningApps.
Dołącz do klasy na LearningApps