GRUPA „TOM” GRUPA „JULIA”
1. Napisz 5 prawdziwych zdań o Julii. 1. Napisz 5 prawdziwych zdań o Tomie.
2. Jaką niezwykłą umiejętność ma Tom? 2. Jaką niezwykłą umiejętność ma Spike?
3. Jak doszło do tego, że Julka jest niepełnosprawna? 3. Dlaczego Spike był pewien, że tato Toma nie wyjechał dobrowolnie?
4. Opisz scenę porwania Toma. 4. Opisz scenę ucieczki Toma i Spike’a z furgonetki.
5. Kim był Mačak? 5. Wyjaśnij tytuł powieści.
6. Streść najważniejsze wydarzenia z perspektywy Toma. 6. Streść najważniejsze wydarzenia z perspektywy Julii.

T: Nikola Tesla jako bohater „Skrzyni Władcy Piorunów”

  1. Wyjaśnij, jaki jest związek tego bohatera z tytułem powieści.
  2. Kiedy rozgrywają się wydarzenia tworzące wątek Tesli?
  3. Wypisz przynajmniej siedem wydarzeń składających się na ten wątek.
  4. Wskaż związek wątku Tesli z wątkiem dzieci.
  5. Jaka była rola wizji Nikoli Tesli? Wyjaśnij na przykładzie dwóch z nich.
  6. Uzasadnij, że Nikola Tesla jest bohaterem historycznym i realistycznym.

T: Czasem trzeba coś napisać, czyli jakie teksty przydałyby się bohaterom lektury

  1. List Toma do Julii z opisem uczuć.
  2. Ogłoszenie na Allegro na temat skrzyni.
  3. Komiks dla Spajka (Goodman przekazuje w nim ważną wiadomość).
  4. Zaproszenie na urodziny jednego z bohaterów.
  5. Opis Spajka ( ramach zgłoszenia na wystawę psów rasowych i utalentowanych).
  6. Przepis na śniadanie detektywów.
  7. Instrukcja wykonania jednego z wynalazków Nikoli.
  8. Sprawozdanie z przebiegu jednego z eksperymentów Nikoli.
  9. Kartka z pamiętnika wybranego bohatera.

Zagrajmy jeszcze raz!

RECENZJA to taki tekst, w którym umieszczamy opinię o książce lub filmie czy też innym dziele kultury.

Ta opinia niekoniecznie musi być pozytywna, powinna jednak prowadzić do wniosku, czy warto przeczytać dany utwór, czy też nie.

Ocena wartości dzieła musi być poparta analizą ważnych jego elementów (w przypadku powieści to np. akcja, bohaterowie, język, ilustracje itp.)

Recenzja musi zawierać informacje o utworze, streszczenie może się pojawić, ale powinno zajmować najwyżej kilka zdań.

  1. Które z wymienionych powyżej elementów nie pojawią się w recenzji gry?
  2. Co musisz dodatkowo w tej recenzji uwzględnić?
  3. Napisz recenzję wybranej gry (ale nie własnej!)

To mój ulubiony bohater! Przeprowadzamy wywiad

  1. Goodman trafił na przesłuchanie. Zapisz jego przebieg w formie wywiadu.
  2. Policyjne sprawozdanie z działalności Goodmana.
  3. Jaka czeka go przyszłość? Dalsze losy Goodmana (plan wydarzeń).

Czego nauczyliśmy się od bohaterów powieści? Piszemy opowiadania bez przemocy

Wybierz jeden temat:

  1. Wyobraź sobie, że spędziłeś/-aś dzień jako osoba niepełnosprawna. Napisz opowiadanie z dialogiem, uwzględniając konieczność pójścia do szkoły i użycia wózka inwalidzkiego (albo innego sprzętu pomagającego niepełnosprawnym).
  2. Napisz opowiadanie, w którym głównym bohaterem będzie wybrana postać historyczna.
  3. Wybierz dowolne zwierzę domowe poza psem i napisz w jego imieniu opowiadanie na temat rozwiązanej przez nie zagadki detektywistycznej.

Detektywi na tropie części mowy

Korzystając z dostępnego ci tekstu lektury ułóż zagadkowe zdanie poprzez wskazywanie na konkretną część mowy. Użyj przynajmniej 8 wyrazów.

Przykład:

Pierwsza część cyklu „Detektywi na kółkach”. Książka wpisana na listę lektur uzupełniającychdo klasy IV-VI szkoły podstawowej.

Kryminał z wieloma zwrotami akcji, książka przygodowa pełna szyfrów i zagadek, zarazem świetnie napisana biografia wielkiego wynalazcy Nikoli Tesli dla młodszych nastolatków.

Julia, śliczna czternastolatka, pomaga swemu o rok starszemu przyjacielowi Tomowi odszukać porwanego ojca. Od czasu wypadku dziewczyna jeździ na wózku (stąd tytuł cyklu: „Detektywi na kółkach”), nie przeszkadza jej to jednak uczestniczyć w tropieniu przestępców, wręcz przeciwnie – często to ona wpada na trop, świetnie kojarząc fakty i… odczytując szyfry. W poszukiwaniach bierze udział jeszcze jeden niezwykły bohater: pies Julii, przesympatyczny labrador Spajk-Biszkopt, który… pamięta swoje poprzednie wcielenia.

Współczesna akcja splata się z historią rozpoczynającą się ponad 150 lat wcześniej, w dniu narodzin Nikoli Tesli. Wszystko, czego dowiadujemy się o dzieciństwie i życiu słynnego wynalazcy, zwanego Władcą Piorunów, jest prawdą – nawet najbardziej nieprawdopodobne, wręcz fantastyczne wydarzenia z jego życia opisane w książce oparte są na faktach.

Fantastyczne przygody i przesympatyczni bohaterowie sprawiają, że książkę czyta się jednym tchem

  1. Pierwszy rzeczownik z czwartego akapitu.
  2. Trzeci czasownik z przedostatniego akapitu.
  3. Przymiotnik utworzony od przysłówka zawartego w drugim akapicie.
Print Friendly, PDF & Email