MOST czyli…

 

…Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TiK-owe to czas, którym dzielimy się tym, co udało nam się zrobić w pierwszym semestrze w ramach projektu „Szkoła z Klasą 2.0. To także czas dyskusji i debat nad Kodeksem 2.0, służącym nam do rozumnego i odpowiedzialnego korzystania z TiK w trakcie nauki.

Nasze prezentacje:

1. Uczniowie klasy 3 Szkoły Podstawowej: „Domowa nutella z awokado” (Czytaj (ze zrozumieniem) – praca z tekstem).
2. Uczniowie klasy 4 Szkoły Podstawowej: „W krainie baśni” (Realizacja i prezentacja projektu).
3. Uczniowie klasy 6 Szkoły Podstawowej: „Powtórzenie wiadomości – Polska Rzeczpospolita Ludowa” (Odwrócona lekcja – zadanie I)

 

Nasz Kodeks 2.0

1. Ucz i ucz się z TIK. Lekcje online, narzędzia, aplikacje.

  1. Lekcje w sieci mogą być prowadzone online. W ich trakcie możemy mieć dostęp do źródeł tekstowych, słowników elektronicznych oraz do różnych gier związanych z tematem lekcji.
  2. Na lekcjach języka polskiego przydałby się elektroniczny słownik języka polskiego.
  3. Na lekcjach języków obcych przydatne byłyby tablety z zainstalowanymi słownikami.

 

2. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie. Nauczanie z pomocą Internetu i komputerów może być pożyteczne i przyjemne, gdy:

  1. Nauczyciel będzie podsuwał strony z linkami, z których będzie się można uczyć.
  2. Powstaną programy komputerowe ze słownikami i zadaniami z poszczególnych przedmiotów.
  3. Uczniowie będą mogli na przerwach i lekcjach korzystać z Internetu.
  4. Na lekcji będziemy korzystać ze specjalnych urządzeń z zainstalowanymi programami odpowiadającymi treści podręcznika i zeszytu ćwiczeń do poszczególnych przedmiotów.

 

3. Nie kradnij i nie daj się okraść. Trzy najważniejsze rady.

  1. Sprawdzać informacje o prawach autorskich podczas kupowania lub ściągania danego źródła.
  2. Podpisywać dodawane przez siebie teksty lub zdjęcia.
  3. Zastrzegać sobie prawa autorskie.

 

4. Komunikujmy się. Jak TIK zmienia teraz nasz styl kontaktowania się z innymi?

  1. SMS-y pomagają nam w kontaktach z rodzicami, niekoniecznie z nauczycielami, do których bardziej wypada napisać e-maila.
  2. Łatwo i szybko komunikujemy się tez przez facebooka, i to także z rodzicami i nauczycielami.
  3. Strona internetowa szkoły może też służyć nauce, pojawiają się na niej zadnia w formie quizów lub krzyżówek.
  4. W sieci obowiązuje netykieta, polegająca na odpowiednim stosunku do innych. Nie można przerabiać cudzych prac, obraźliwie komentować niczyich wypowiedzi ani nadużywać anonimowości, którą daje Internet.

 

5. Komputery pod ręką. Nasze marzenia, postulaty, oczekiwania.

  1. Udostępnienie klasy z komputerami na przerwie, nauczyciel będzie pilnował uczniów.
  2. Udostępnienie sieci wi-fi.
  3. Możliwość korzystania z telefonów na przerwie.
  4. Przynoszenie gier, granie w nie z kolegami/koleżankami na przerwach.
  5. Ciekawe prezentacje multimedialne podczas lekcji.
  6. Więcej lekcji informatyki.

 

6. Bądź bezpieczny w sieci. Kilka najważniejszych rad.

  1. Nie wchodź na niebezpieczne strony internetowe.
  2. Nie pobieraj nieznanych plików z Internetu.
  3. Nie pisz z nieznanymi ludźmi.
  4. Nie publikuj dużo informacji na swój temat.
  5. Uważaj na „super okazje” w Internecie.
  6. Nie publikuj swoich zdjęć na portalach społecznościowych.
  7. Nie wchodź na strony internetowe dla dorosłych.

 

7. Nauczcie tego dorosłych. Jak nauczyć osoby starsze korzystać z komputera?

  1. Powinniśmy być:
    • cierpliwi
    • wyrozumiali
    • wytrwali
    • pomocni
    • mili
    • spokojni
  2. Naukę powinniśmy zacząć od podstaw i unikać rzucania na tzw. „głęboką wodę”.
  3. Musimy zrozumieć, że dla osób starszych jest to nowość i potrzebują czasu, aby przyswoić nowe informacje.
  4. Powinniśmy być dumni, że możemy czegoś nauczyć innych.

 

Print Friendly, PDF & Email